Články zařazené v kategorii "listopad, 2024":


Kam čert nesmí, aneb čertů se bát nemusíme

Publikováno: /listopad, 2024/

ZŠ speciální se účastní projektu Táhneme za jeden provaz z dotace KÚ MSK formou, která je dětem nejbližší, a to pohádkou.

Třída V. B si připravila pohádku uvedenou v názvu. Před samotným představením shlédli všichni žáci na třídách kratičkou poučnou pohádku Čertík BU BU BU, na kterou jsme v tělocvičně školy se svým představením plynule navázali. Zpívalo se, tancovalo, kreslilo, rejdilo i v kotli vařilo – a to pekelný čertovský gulášek, na kterém jsme si pochutnali.

A jaké bylo ponaučení? Děti se čertů bát nemusí, protože jsou jen v pohádkách.

Čertici v našem představení nebyli vůbec zlí, ale moc šikovní a zábavní.

Mgr. Ivana Valčáková

fotogalerie zde


Návštěva ZŠ a SŠ Havířov Šumbark v rámci projektu PROP

Publikováno: /listopad, 2024/

Ve středu 27. listopadu 2024 proběhla zajímavá a inspirativní návštěva v rámci projektu PROP, kdy naši žáci navštívili Základní školu a Střední školu Havířov Šumbark. Tento projekt měl za cíl seznámit studenty s odborným vzděláváním a výukovými prostory školy, která nabízí širokou škálu praktických oborů.

Během návštěvy si žáci prohlédli odborné učebny a dílny, ve kterých se studenti této školy učí konkrétní řemesla a odborné dovednosti. Pedagogové zdejší školy se žákům podrobně věnovali a představili různé učební obory, které škola nabízí. Mezi těmito obory nechyběly například automontážní práce, kuchařské práce, pečovatelské práce, prodavačské práce, tesařské práce, zahradnické práce a zednické práce.

Žáci měli možnost nahlédnout do jednotlivých místností, dílen a cvičných prostor, kde probíhá odborný výcvik. Tito odborníci na dané obory žákům ukázali, jakým způsobem se praktické dovednosti vyučují a jaké vybavení škola k těmto účelům používá.

Tato návštěva byla pro naše žáky velice přínosná, protože nejenže získali přehled o možnostech vzdělání v různých praktických oborech, ale také měli možnost se inspirovat konkrétními pracovními prostředími, ve kterých by mohli v budoucnu pracovat. Projekt PROP tímto způsobem podporuje rozvoj profesních dovedností a pomáhá studentům orientovat se na trhu práce.

Těšíme se na další podobné příležitosti, které budou našim žákům poskytovat cenné zkušenosti a možnosti pro jejich profesní rozvoj.

Mgr. Pavlína Marečková

fotogalerie zde


Žáci V. B se zapojili do soutěže o Nejkrásnějšího vánočního skřítka

Publikováno: /listopad, 2024/

Dům Kultury pořádá v rámci vánoční výstavy každoročně soutěž k výrobě věcí s vánoční tématikou. Zapojují se školy, různé organizace i jednotlivci z Orlové. Naše škola se soutěže účastní již dlouhodobě.

Letos od 9. 12. – 13. 12. se pořádá v DKMO vánoční výstava se soutěží o Nejkrásnějšího vánočního skřítka, do které se zapojili také naši žáci a vyrobili pod vedením Lucky Bačové skřítka z různých materiálů, kterým vévodil textil.

Mgr. Ivana Valčáková

fotogalerie zde


Nákup výtvarných potřeb z dotace KÚ MSK

Publikováno: /listopad, 2024/

Z dotace KÚ MSK na projekt Táhneme za jeden provaz jsme nakoupili výtvarné potřeby – kreslicí kartony, krepový papír, barevné papíry, prstové barvy, lepidla, pastely apod.

ZŠS využije výkresy a barevné papíry na výrobu kulis a pomůcek pro dramatizaci pohádek s preventivní tematikou. Pohádku jsme zvolili proto, že děti často zavádí do světa fantazie a dobrodružství, ale zároveň je učí důležitým hodnotám a ponaučením. Mnohé pohádky nejen že baví, ale mají hlubší smysl a ukazují, jaké vlastnosti jsou v životě důležité.

ZŠ využije výtvarné potřeby pro výrobu plakátů, které varují před kouřením, alkoholem nebo drogami, s motivujícími obrázky, které podporují zdraví a volný čas bez návykových látek. Žáci mohou vytvořit i plakát na téma očkování, zdravé stravy, hygieny nebo prevenci šíření infekcí. Dokonce může vzniknout i plakát zaměřený na duševní zdraví, jako je důležitost odpočinku, pozitivního myšlení, nebo pomoc v těžkých chvílích.

Za poskytnutou dotaci děkujeme.

Mgr. Marie Šnokhousová


Práce s preventivními kartami

Publikováno: /listopad, 2024/

Projekt Táhneme za jeden provaz je v plném proudu a my jsme z dotace KÚ MSK nakoupili druhou sadu preventivních karet.

Práce s preventivními kartami pro děti je skvělým způsobem, jak podpořit jejich rozvoj a předejít možným problémům. Tyto karty mohou pomoci dětem lépe pochopit důležitost různých preventivních opatření, rozvíjet jejich sociální a emocionální dovednosti a učit je zdravým návykům.

Většina zobrazených situací je zaměřena na bezpečnost (na silnici, v domácnosti), ale také na vhodné chování v kolektivu. Karty využijeme v rozhovoru s dětmi, vytváření příběhů, v diskuzi nad řešením situace.

Prevence bude efektivní, když bude pravidelně opakována a stane se součástí každodenního učení dětí.

Za poskytnutou dotaci děkujeme.

Mgr. Marie Šnokhousová

fotogalerie zde


„Sněhové radovánky“ žáků IV. A

Publikováno: /listopad, 2024/

V pátek 22.11. jsme se všichni probudili do kouzelné zimní krajiny. Všude kolem nás byl sníh. Žáci IV.A dorazili do školy s nadšením. Neustále koukali z okna a moc se těšili na hodinu tělesné výchovy, až vyběhnou ven a užijí si tento krásný zimní den. A dočkali se. Cestou na hřiště obdivovali zimní scenérii, sníh jim krásně „ křupal“ pod nohami, s nadšením se proběhli ve "sněhové peřince“, koulovali se, postavili i malého sněhuláka Edíka. Kdo měl správné oblečení, vytvořil ve sněhu andílka. A když se postavili pod strom, který se pyšnil bílou sněhovou nadílkou, potáhli za větvičku ... To je jasné, co nastalo. Na chvíli zmizeli v bílém poprašku. To bylo smíchu a dětské radosti. Vždyť v zimě se dá venku užít tolik zábavy. A to i ve škole.

PhDr. Jarmila N. Nelhübelová

video zde


Návštěva dětského oddělní Městské knihovny v Orlové

Publikováno: /listopad, 2024/

18. 11. 2024 navštívili žáci IV.A v rámci třídního projektu Jsem čtenář dětské oddělení Městské knihovny v Orlové. Projekt je celoroční a je zacílený na čtenářskou gramotnost, podporu čtení a zájmu o knihy. Docházení do knihovny započalo již v loňském školním roce. Paní knihovnice připravila vždy pro žáky zajímavý vzdělávací program. Následně si žáci mohli prohlížet knihy. Ty, které je zaujaly, odnést do školy. V hodinách čtení i během přestávek si je pak mohli prohlížet a pročítat. I letos tomu bylo tak. Jen naše návštěva byla zacílena na finanční gramotnost.

PhDr. Jarmila N. Nelhübelová

fotogalerie zde


Žáci se zúčastnili 15. ročníku československého projektu Záložka do knihy spojuje školy

Publikováno: /listopad, 2024/

I v letošním školním roce 2024/2025 jsme využili nabídky Národného inštitútu vzdelávania a mládeže a Knihovny Jiřího Mahena v Brně a v září se přihlásili do již 15. ročníku česko - slovenského projektu Záložka do knihy spojuje školy. Jedná se o velmi hezký projekt, který podporuje čtenářskou gramotnost, výtvarnou kreativitu žáků, poznávání slovenského jazyka, literatury, historie, kultury, regionálních zvyků, vzájemnou komunikaci a spolupráci mezi školami.

V říjnu jsme obdrželi kontaktní údaje a naši žáci zahájili tvorbu záložek na téma „Od mravence po velrybu – inspirující svět zvířat“. Projekt se prolnul několika předměty. V českém jazyce žáci poslouchali pohádku ve slovenském jazyce, četli příběhy, bajky, pohádky, obdivovali krásné ilustrace, v naukových předmětech si přiblížili fascinující svět zvířat, zajímali se o historii Československa, vyhledávali zajímavá zeměpisná místa, zejména Orlovou a Lipany.

A přiblížil se konec projektu. Začátkem listopadu jsme ze Slovenska obdrželi balíček se záložkami, které přinesly radost z obdarování. A odesílali ten náš.

Nyní už zbývá jen poděkovat realizátorům za přípravu a propagaci tohoto úžasného projektu, pedagogům a žákům ze Spojené školy v Lipanoch i našim žákům a pedagogům za jejich aktivitu, kreativitu, nadšení a milou spolupráci.

PhDr. Jarmila N. Nelhübelová

fotogalerie zde


Interaktivní hodiny přírodopisu

Publikováno: /listopad, 2024/

Hodiny přírodopisu na ZŠ Jarní jsou plné zážitků a objevování. Snažíme se, aby výuka nebyla jen o učebnicích, ale také o praktických zkušenostech a aktivitách, které rozvíjejí zvídavost našich žáků.

Výuka venku a práce s pomůckami

Díky novým zkumavkám, které byly zakoupeny z dotace Čez si pobyt venku ještě více užíváme. Letos si žáci mohli vyzkoušet roli malých vědců. Lovili totiž hmyz do zkumavek a následně živočichy pozorovali. Jejich nadšení při odchytu a následné pozorování nezůstalo skryto, opravdu si tuto aktivitu užívali.

Mikroskopování bakterií

Další oblíbenou činností je práce s mikroskopy. Žáci 7.A zkoumali bakterie zubního plaku, čímž nejen objevovali svět mikroorganismů, ale také propojovali mezipředmětové vztahy. Diskutovali o důležitosti hygieny a péči o své zdraví. Někteří se až divili, kolik „potvůrek“ se v jejich dutině ústní nachází, zvláště vyčistí- li si špatně zuby.

Pokusy a hry

V 9. A jsme simulovali výbuch sopky pomocí plastelíny, jedlé sody, octu a jaru. Žáci se tak seznámili s geologickými procesy zábavnou formou, která jim zůstane v paměti. Naproti tomu si žáci v 8.A zahráli na lékaře. Pracovali s rentgenovými snímky, učili se rozpoznávat kosti a navrhovali vhodnou léčbu pro „pacienta“ se zlomenou rukou. Zároveň si povídali o stravě a vitamínech důležitých pro zdravý růst kostí.

Virtuální realita

Moderní technologie nám umožňují objevovat nové světy. S pomocí 3D brýlí jsme se ponořili do hlubin oceánu, kde jsme prozkoumali život sasanek, korálů a dalších mořských organismů.

Tyto interaktivní hodiny pomáhají žákům lépe pochopit přírodní zákony, podporují jejich kreativitu a učí je týmové spolupráci. Každý pokus, projekt či hra má za cíl propojit teorii s praxí, aby si žáci odnesli nejen nové znalosti, ale i radost z objevování.

Mgr. Marie Šidlová

fotogalerie zde


Metamorfózy

Publikováno: /listopad, 2024/

Metamorfózy jsou výpravy do světa fantazie a představivosti, kde neexistují hranice. Žáci zde rozvíjeli kreativní myšlení, spolupráci a schopnost vyjádřit své myšlenky různými způsoby. Program se skládal z několika částí. V úvodu se žáci zamysleli nad významem slova „galerie“. Poté se posadili do kruhu a postupně pantomimou předváděli své oblíbené koníčky a činnosti. Ostatní hádali, co daná pantomima znamená. Ve skupinkách, do kterých se rozdělili, kreslili entitu, kterou nikdo nikdy neviděl. Fantazii se meze nekladly a zrodily se velice zvláštní bytosti. Každá skupinka poté svou bytost představila, vymyslela jméno a popsala její schopnosti. Žáci vymýšleli způsob pohybu-plazení, skákání po jedné noze, vrtění apod. Když byly bytosti hotové, vystřihli je a nalepili na karton. Nakonec všechny skupinky spolupracovaly na tvorbě jednoho velkého společného vesmíru. Žáci kreslili cestičky mezi bytostmi, spojovali je liniemi a přidávali různé detaily, které by ve vesmíru chtěli mít. Tato výtvarná část byla pro děti příležitostí pracovat na jemné motorice a zároveň naplno využít svou kreativitu. Vytvořený vesmír nebyl jen světem na papíře, ale i odrazem dětské tvořivosti a schopnosti objevovat nové možnosti.

Mgr. Eva Podzimková

fotogalerie zde

« | 1 2 3 | »