Články zařazené v kategorii "listopad, 2024":
ZŠ speciální se účastní projektu Táhneme za jeden provaz z dotace KÚ MSK formou, která je dětem nejbližší, a to pohádkou.
Třída V. B si připravila pohádku uvedenou v názvu. Před samotným představením shlédli všichni žáci na třídách kratičkou poučnou pohádku Čertík BU BU BU, na kterou jsme v tělocvičně školy se svým představením plynule navázali. Zpívalo se, tancovalo, kreslilo, rejdilo i v kotli vařilo – a to pekelný čertovský gulášek, na kterém jsme si pochutnali.
A jaké bylo ponaučení? Děti se čertů bát nemusí, protože jsou jen v pohádkách.
Čertici v našem představení nebyli vůbec zlí, ale moc šikovní a zábavní.
Mgr. Ivana Valčáková
Ve středu 27. listopadu 2024 proběhla zajímavá a inspirativní návštěva v rámci projektu PROP, kdy naši žáci navštívili Základní školu a Střední školu Havířov Šumbark. Tento projekt měl za cíl seznámit studenty s odborným vzděláváním a výukovými prostory školy, která nabízí širokou škálu praktických oborů.
Během návštěvy si žáci prohlédli odborné učebny a dílny, ve kterých se studenti této školy učí konkrétní řemesla a odborné dovednosti. Pedagogové zdejší školy se žákům podrobně věnovali a představili různé učební obory, které škola nabízí. Mezi těmito obory nechyběly například automontážní práce, kuchařské práce, pečovatelské práce, prodavačské práce, tesařské práce, zahradnické práce a zednické práce.
Žáci měli možnost nahlédnout do jednotlivých místností, dílen a cvičných prostor, kde probíhá odborný výcvik. Tito odborníci na dané obory žákům ukázali, jakým způsobem se praktické dovednosti vyučují a jaké vybavení škola k těmto účelům používá.
Tato návštěva byla pro naše žáky velice přínosná, protože nejenže získali přehled o možnostech vzdělání v různých praktických oborech, ale také měli možnost se inspirovat konkrétními pracovními prostředími, ve kterých by mohli v budoucnu pracovat. Projekt PROP tímto způsobem podporuje rozvoj profesních dovedností a pomáhá studentům orientovat se na trhu práce.
Těšíme se na další podobné příležitosti, které budou našim žákům poskytovat cenné zkušenosti a možnosti pro jejich profesní rozvoj.
Mgr. Pavlína Marečková
Dům Kultury pořádá v rámci vánoční výstavy každoročně soutěž k výrobě věcí s vánoční tématikou. Zapojují se školy, různé organizace i jednotlivci z Orlové. Naše škola se soutěže účastní již dlouhodobě.
Letos od 9. 12. – 13. 12. se pořádá v DKMO vánoční výstava se soutěží o Nejkrásnějšího vánočního skřítka, do které se zapojili také naši žáci a vyrobili pod vedením Lucky Bačové skřítka z různých materiálů, kterým vévodil textil.
Mgr. Ivana Valčáková
Z dotace KÚ MSK na projekt Táhneme za jeden provaz jsme nakoupili výtvarné potřeby – kreslicí kartony, krepový papír, barevné papíry, prstové barvy, lepidla, pastely apod.
ZŠS využije výkresy a barevné papíry na výrobu kulis a pomůcek pro dramatizaci pohádek s preventivní tematikou. Pohádku jsme zvolili proto, že děti často zavádí do světa fantazie a dobrodružství, ale zároveň je učí důležitým hodnotám a ponaučením. Mnohé pohádky nejen že baví, ale mají hlubší smysl a ukazují, jaké vlastnosti jsou v životě důležité.
ZŠ využije výtvarné potřeby pro výrobu plakátů, které varují před kouřením, alkoholem nebo drogami, s motivujícími obrázky, které podporují zdraví a volný čas bez návykových látek. Žáci mohou vytvořit i plakát na téma očkování, zdravé stravy, hygieny nebo prevenci šíření infekcí. Dokonce může vzniknout i plakát zaměřený na duševní zdraví, jako je důležitost odpočinku, pozitivního myšlení, nebo pomoc v těžkých chvílích.
Za poskytnutou dotaci děkujeme.
Mgr. Marie Šnokhousová
Projekt Táhneme za jeden provaz je v plném proudu a my jsme z dotace KÚ MSK nakoupili druhou sadu preventivních karet.
Práce s preventivními kartami pro děti je skvělým způsobem, jak podpořit jejich rozvoj a předejít možným problémům. Tyto karty mohou pomoci dětem lépe pochopit důležitost různých preventivních opatření, rozvíjet jejich sociální a emocionální dovednosti a učit je zdravým návykům.
Většina zobrazených situací je zaměřena na bezpečnost (na silnici, v domácnosti), ale také na vhodné chování v kolektivu. Karty využijeme v rozhovoru s dětmi, vytváření příběhů, v diskuzi nad řešením situace.
Prevence bude efektivní, když bude pravidelně opakována a stane se součástí každodenního učení dětí.
Za poskytnutou dotaci děkujeme.
Mgr. Marie Šnokhousová
V pátek 22.11. jsme se všichni probudili do kouzelné zimní krajiny. Všude kolem nás byl sníh. Žáci IV.A dorazili do školy s nadšením. Neustále koukali z okna a moc se těšili na hodinu tělesné výchovy, až vyběhnou ven a užijí si tento krásný zimní den. A dočkali se. Cestou na hřiště obdivovali zimní scenérii, sníh jim krásně „ křupal“ pod nohami, s nadšením se proběhli ve "sněhové peřince“, koulovali se, postavili i malého sněhuláka Edíka. Kdo měl správné oblečení, vytvořil ve sněhu andílka. A když se postavili pod strom, který se pyšnil bílou sněhovou nadílkou, potáhli za větvičku ... To je jasné, co nastalo. Na chvíli zmizeli v bílém poprašku. To bylo smíchu a dětské radosti. Vždyť v zimě se dá venku užít tolik zábavy. A to i ve škole.
PhDr. Jarmila N. Nelhübelová
18. 11. 2024 navštívili žáci IV.A v rámci třídního projektu Jsem čtenář dětské oddělení Městské knihovny v Orlové. Projekt je celoroční a je zacílený na čtenářskou gramotnost, podporu čtení a zájmu o knihy. Docházení do knihovny započalo již v loňském školním roce. Paní knihovnice připravila vždy pro žáky zajímavý vzdělávací program. Následně si žáci mohli prohlížet knihy. Ty, které je zaujaly, odnést do školy. V hodinách čtení i během přestávek si je pak mohli prohlížet a pročítat. I letos tomu bylo tak. Jen naše návštěva byla zacílena na finanční gramotnost.
PhDr. Jarmila N. Nelhübelová
I v letošním školním roce 2024/2025 jsme využili nabídky Národného inštitútu vzdelávania a mládeže a Knihovny Jiřího Mahena v Brně a v září se přihlásili do již 15. ročníku česko - slovenského projektu Záložka do knihy spojuje školy. Jedná se o velmi hezký projekt, který podporuje čtenářskou gramotnost, výtvarnou kreativitu žáků, poznávání slovenského jazyka, literatury, historie, kultury, regionálních zvyků, vzájemnou komunikaci a spolupráci mezi školami.
V říjnu jsme obdrželi kontaktní údaje a naši žáci zahájili tvorbu záložek na téma „Od mravence po velrybu – inspirující svět zvířat“. Projekt se prolnul několika předměty. V českém jazyce žáci poslouchali pohádku ve slovenském jazyce, četli příběhy, bajky, pohádky, obdivovali krásné ilustrace, v naukových předmětech si přiblížili fascinující svět zvířat, zajímali se o historii Československa, vyhledávali zajímavá zeměpisná místa, zejména Orlovou a Lipany.
A přiblížil se konec projektu. Začátkem listopadu jsme ze Slovenska obdrželi balíček se záložkami, které přinesly radost z obdarování. A odesílali ten náš.
Nyní už zbývá jen poděkovat realizátorům za přípravu a propagaci tohoto úžasného projektu, pedagogům a žákům ze Spojené školy v Lipanoch i našim žákům a pedagogům za jejich aktivitu, kreativitu, nadšení a milou spolupráci.
PhDr. Jarmila N. Nelhübelová
Hodiny přírodopisu na ZŠ Jarní jsou plné zážitků a objevování. Snažíme se, aby výuka nebyla jen o učebnicích, ale také o praktických zkušenostech a aktivitách, které rozvíjejí zvídavost našich žáků.
Výuka venku a práce s pomůckami
Díky novým zkumavkám, které byly zakoupeny z dotace Čez si pobyt venku ještě více užíváme. Letos si žáci mohli vyzkoušet roli malých vědců. Lovili totiž hmyz do zkumavek a následně živočichy pozorovali. Jejich nadšení při odchytu a následné pozorování nezůstalo skryto, opravdu si tuto aktivitu užívali.
Mikroskopování bakterií
Další oblíbenou činností je práce s mikroskopy. Žáci 7.A zkoumali bakterie zubního plaku, čímž nejen objevovali svět mikroorganismů, ale také propojovali mezipředmětové vztahy. Diskutovali o důležitosti hygieny a péči o své zdraví. Někteří se až divili, kolik „potvůrek“ se v jejich dutině ústní nachází, zvláště vyčistí- li si špatně zuby.
Pokusy a hry
V 9. A jsme simulovali výbuch sopky pomocí plastelíny, jedlé sody, octu a jaru. Žáci se tak seznámili s geologickými procesy zábavnou formou, která jim zůstane v paměti. Naproti tomu si žáci v 8.A zahráli na lékaře. Pracovali s rentgenovými snímky, učili se rozpoznávat kosti a navrhovali vhodnou léčbu pro „pacienta“ se zlomenou rukou. Zároveň si povídali o stravě a vitamínech důležitých pro zdravý růst kostí.
Virtuální realita
Moderní technologie nám umožňují objevovat nové světy. S pomocí 3D brýlí jsme se ponořili do hlubin oceánu, kde jsme prozkoumali život sasanek, korálů a dalších mořských organismů.
Tyto interaktivní hodiny pomáhají žákům lépe pochopit přírodní zákony, podporují jejich kreativitu a učí je týmové spolupráci. Každý pokus, projekt či hra má za cíl propojit teorii s praxí, aby si žáci odnesli nejen nové znalosti, ale i radost z objevování.
Mgr. Marie Šidlová
Metamorfózy jsou výpravy do světa fantazie a představivosti, kde neexistují hranice. Žáci zde rozvíjeli kreativní myšlení, spolupráci a schopnost vyjádřit své myšlenky různými způsoby. Program se skládal z několika částí. V úvodu se žáci zamysleli nad významem slova „galerie“. Poté se posadili do kruhu a postupně pantomimou předváděli své oblíbené koníčky a činnosti. Ostatní hádali, co daná pantomima znamená. Ve skupinkách, do kterých se rozdělili, kreslili entitu, kterou nikdo nikdy neviděl. Fantazii se meze nekladly a zrodily se velice zvláštní bytosti. Každá skupinka poté svou bytost představila, vymyslela jméno a popsala její schopnosti. Žáci vymýšleli způsob pohybu-plazení, skákání po jedné noze, vrtění apod. Když byly bytosti hotové, vystřihli je a nalepili na karton. Nakonec všechny skupinky spolupracovaly na tvorbě jednoho velkého společného vesmíru. Žáci kreslili cestičky mezi bytostmi, spojovali je liniemi a přidávali různé detaily, které by ve vesmíru chtěli mít. Tato výtvarná část byla pro děti příležitostí pracovat na jemné motorice a zároveň naplno využít svou kreativitu. Vytvořený vesmír nebyl jen světem na papíře, ale i odrazem dětské tvořivosti a schopnosti objevovat nové možnosti.
Mgr. Eva Podzimková