Články zařazené v kategorii "únor, 2025":
Školní dílny naší školy ožily soutěžním duchem! V rámci projektu „Prací k lepší budoucnosti“ Nadace OKD se zde konal projektový den „Nejlepší řemeslník“, během kterého si žáci změřili síly ve výrobě dřevěných letadel.
Soutěžní klání začalo sledováním instruktážního videa, podle kterého pak účastníci museli samostatně postupovat. Nejprve orýsovali materiál, poté přišlo na řadu řezání, pilování, broušení a nakonec spojování jednotlivých částí letadla. Každý krok vyžadoval přesnost a soustředění, protože hodnotila nejen kvalita zpracování, ale i celkový vzhled hotového výrobku.
Žáci nejsou v dílně žádnými nováčky – s nástroji pracují pravidelně, a tak mohli při soutěži naplno využít své dovednosti. O to napínavější bylo porovnání výsledků. Všichni se snažili, aby jejich letadélko bylo co nejlépe vyrobené a co nejvíce odpovídalo předloze.
Na konci akce byly vyhlášeny nejlepší výtvory a jejich autoři oceněni. Soutěž však nebyla jen o výhře – hlavním cílem bylo ukázat, že manuální práce je nejen užitečná, ale může být i zábavná a motivující. Každý si nakonec odnesl nejen své vlastnoručně vyrobené letadélko, ale také skvělý pocit z dobře odvedené práce.
Výsledky soutěže:
6. ročník: 1.místo Samanta Hanzlová, 2. místo Veronika Wilczková, 3. místo Ketrin Labudková.
7. ročník : 1. místo Jan Roman, 2. místo Radim Lúka, 3. místo Alex Tokár.
8. a 9. ročník: 1. místo Lukáš Jedlička, 2. místo Lucie Fialová, 3. místo Eva Makulová
Na celkovém prvním místě za celou školu se umístil Lukáš Jedlička.
Mgr. Michal Sebroň
Včera dne 25. února 2025, se na naší škole konal karneval, který si užili všichni žáci prvního stupně ZŠ a žáci školní družiny. Celé odpoledne bylo plné smíchu, barev, tance a veselí. Žáci přišli v nejrůznějších kostýmech – od čarodějů, princezen po superhrdiny a zvířátka. Všichni se těšili na spoustu zábavy a jak se ukázalo, nikdo nebyl zklamaný.
Taneční parket byl hned od začátku plný energie. Děti tančily na své oblíbené písničky, skákaly, točily se a společně vytvářely skvělé taneční kreace i během společného tance pod vedením paní asistentky Katky. Atmosféra byla úžasná – všechny děti byly nadšené, že mohou ukázat své pohybové dovednosti a pořádně si to užít.
Kromě tance čekalo na žáky i několik zábavných stanovišť, na kterých si museli splnit různé úkoly. Nejprve si žáci zkoušeli své schopnosti, smáli se a soutěžili a v závěru celého karnevalu na ně čekala sladká odměna a diplom s medailí jako důkaz jejich šikovnosti.
Karneval na byl ve znamení zábavy, smíchu a skvělé nálady, za což patří obrovské poděkování také našim skvělým asistentkám pedagogů Ivaně, Katce, Janě, Darině, Věrce, Dáši a Beatě a paní učitelce Evě. Všem moc děkujeme za spolupráci a radost, kterou toto společně strávené odpoledne všem přineslo.
Mgr. Nikola Jankurová (za Klubík) a Martina Flešková (za školní družinu)
Dne 20. února 2025 se v rámci projektu Podpora rovných příležitostí konala beseda pro rodiče na téma Kyber(ne)bezpečí zaměřená na bezpečnost dětí v online prostředí. Akce, která trvala bezmála dvě hodiny byla vedena školní sociální pedagožkou. Ta se s přítomnými rodiči podělila o aktuální informace týkající se nástrah online světa. Diskuse pokrývala širokou škálu témat od pravidel bezpečného používání internetu, přes rizika používání sociálních sítí až po možnosti rodičovské kontroly.
Rodiče se mohli dozvědět, jaké konkrétní hrozby číhají na jejich děti při používání internetu a jakým způsobem mohou aktivně přispět k jejich bezpečí. Sociální pedagožka také nabídla praktické nástroje pro sledování a ochranu aktivit dětí v online světě. Cílem besedy bylo poskytnout rodičům nejen teoretické informace, ale i konkrétní příklady a rady, jak lépe porozumět dnešnímu mezi dětmi tolik oblíbenému digitálnímu světu. Během společného setkání panovala uvolněná a přátelská atmosféra, která vedla k aktivnímu zapojení všech přítomných.
Mgr. Nikola Jankurová, školní sociální pedagog
Ve čtvrtek 20. února 2025 proběhl na II. stupni ZŠ Jarní Orlová projektový den PROP, který byl zaměřen na exkurzi do chráněné šicí dílny PUNTÍK v Orlové. Žáci měli jedinečnou příležitost seznámit se s prací šičky a prohlédnout si moderní průmyslové šicí stroje, které jsou v dílně používány.
Během exkurze si žáci mohli prohlédnout také výrobky, které vznikají z recyklovaných materiálů, zejména starých riflových kalhot. Bylo jim ukázáno, jakým způsobem je možno udržitelně a kreativně využít starý a nenošený textil. Tato zkušenost žákům přiblížila nejen svět šití, ale i význam recyklace a udržitelnosti v každodenním životě.
Žáci si následně šití vyzkoušeli ve škole. Vytvořili si přívěsek ve tvaru srdce.
Mgr. Pavlína Marečková
Ve výtvarné výchově na ZŠ Jarní, praktické a speciální se děti učí nejen kreslit, malovat, ale také rozvíjí svou fantazii a jemnou motoriku. Každá hodina je pro ně příležitostí vyjádřit někdy i s dopomocí asistentů pedagoga své pocity, myšlenky, nápady prostřednictvím různých technik.
Zkoušíme nejen kreslení temperou, tuší,uhlem, akrylovou barvou, rozfoukávání barev, ale i experimentování s kolážemi, raznicemi, otisky přírodnin, frotáž, stříkání barev, zentangle, modelování nebo práce s vlnou či lepení mozaiky nebo mandal.
Oblíbená jsou i společná díla, kdy děti spolupracují týmově na větším projektu - například Stop drogám. Učí se kombinovat různé nápady od spolužáků.
Výtvarná výchova je skvělou příležitostí pro žáky s různými vzdělávacími potřebami, protože umožňuje projevovat se bez omezení slov.
Děti se učí trpělivosti, soustředění, koncentraci, kombinovat barvy, techniky, tvary.
Při kreslení, malování, vystřihování nebo modelování si děti procvičí pohyby ruky, přesnost, koordinaci oko - ruka. To je důležité nejen pro psaní, ale i pro každodenní činnosti, jako je zapínání knoflíků, vázání tkaniček nebo práce s nástroji.
Velké oblibě se těší metoda společného hodnocení výtvarných prací.
Při hodnocení vlastní tvorby i tvorby spolužáků se děti učí přemýšlet co funguje a co by šlo zlepšit.
Rozvíjí tím sebereflexi, schopnost přijmout svůj názor, což jsou důležité dovednosti pro život. Výtvarná výchova není jen o obrázcích, ale o rozvoji citu pro barvu, manuální zaujetí pro činnost, kompozici, sebereflexi, schopnost přijmout zpětnou vazbu a formulovat svůj názor.
Mgr. Šárka Mikulášková
Naše třída se zúčastnila úkolu z programu Recyklohraní na téma „Na cestě k odpovědné spotřebě“. Se žáky jsme si nejprve povídali o tom, co už o plýtvání vědí a společně jsme identifikovali oblasti, kde se nejčastěji plýtvá. Děti si dobře uvědomovaly, že velkým problémem je plýtvání s vodou, potravinami nebo také s elektřinou. Vysvětlili jsme si pojmy jako "omezený zdroj" a "cirkulace" a zaměřili se na způsoby, jak šetřit a efektivněji nakládat s dostupnými surovinami. Žáci si pak vyplnili pracovní list z Recyklohraní - Ekoabecedy, který jim pomohl lépe pochopit, jak mohou snížit plýtvání ve svém každodenním životě.
Velkým překvapením pro ně bylo zjištění, že plýtvání se netýká jen vody a jídla, ale i oblečení. Mnozí si neuvědomovali, že nakupujeme velké množství oblečení, které pak nevyužíváme a nezkoušíme ho dále nabídnout např. přes platformy jako Vinted nebo do secondhandů. Abychom si toto téma více přiblížili, pustili jsme si na YouTube video "Po stopách Plýtváka šatního" o nadměrné spotřebě textilu a jak s ním dále nakládat.
Věříme, že získané informace byly pro děti přínosné a že si odnesly důležité poznatky, které jim pomohou lépe hospodařit s našimi omezenými zdroji na planetě. Budeme se snažit vést je k tomu, aby se nad plýtváním zamýšlely a hledaly způsoby, jak plýtvání předcházet ve svém každodenním životě.
Mgr. Marie Šidlová