Články zařazené v kategorii "listopad, 2024":
Stejně jako v letech minulých i v letošním školním roce proběhl ve třídách 1. stupně projektový den „Matematická gramotnost“. Dne 18. 11. 2024 měli žáci možnost zjistit, jak daleko sahají jejich znalosti v otázkách finanční gramotnosti.
Žáci prvního ročníku se seznamovali s podobou jednotlivých mincí a bankovek, odhalovali jejich tajemství v podobě ochranných prvků a učili se znát hodnotu peněz při hře na prodavače a zákazníky. Tyto zkušenosti následně uplatnili při reálném nákupu v místní samoobsluze.
V druhém a třetím ročníku se žáci učili hospodařit s konkrétním obnosem finančních prostředků prostřednictvím hry na obchod. Následně děti spočítali množství vydaných a uspořených financí. Nechybělo ani řešení otázek spoření a výroba vlastní pokladničky.
Žáci čtvrtého ročníku taktéž řešili otázku kapesného, rozpočtu a spoření. Jedním z úkolů žáků bylo hospodařit se stanoveným rozpočtem v rámci něhož si hradili reálné náklady na autobus do Městské knihovny v Orlové a zpět do školy. V knihovně bylo cílem žáků vyhledat publikace na téma finance.
Nejstarší žáci 1. stupně v pátém ročníku poznávali významné osobnosti naší historie, jež jsou na českých bankovkách vyobrazeny. Seřazovali mince a bankovky dle jejich hodnoty. V prostorách tělocvičny žáci ve skupinách tvořili rodinný rozpočet. Nechybělo ani řešení rozdílu mezi přáním a potřebou.
Aktivity napříč jednotlivými ročníky byly rozličné, avšak s jednotným cílem. Ukázat žákům, že matematická gramotnost není jen o prostém počítání čísel, ale je nedílnou součástí každodenního života. Díky těmto dovednostem jsme schopni rozumně hospodařit s finančními prostředky, nepřekračovat rodinný rozpočet a předcházet uvržení do dluhové pasti.
Mgr. Tereza Febrová
Dne 19. listopadu se na ZŠ Jarní uskutečnila akce s názvem „Bubnovačka 2024“, které se účastnili žáci speciálních a praktických tříd. Tato událost se konala v rámci celonárodní iniciativy s cílem upozornit na problematiku násilí na dětech a zdůraznit potřebu ochrany jejich práv. Během akce se školou rozezněly rytmy bubnů, které měly symbolizovat hlas dětí a jejich volání po bezpečí. Akce byla realizována z projektu Terapií úsměvem, podpořený Nadací OKD. Díky této podpoře mohla škola pořídit nové djembe bubny, které hrály v tomto případě klíčovou roli. Bubnovačka na ZŠ Jarní se stala příkladem toho, jak můžeme společnými silami podporovat uvědomování si hodnot, jako jsou tolerance, vzájemný respekt a ochrana práv těch nejzranitelnějších členů společnosti – našich dětí.
Mgr. Radomíra Duszková
Žáci VIII. B ZŠS se zapojili do úkolu „Záhada zmizelých mobilů“. Vybarvovali obrázky mobilních telefonů, společně jsme si povídali o tom, že mobilní telefon není jen na volání, psaní zpráv nebo hraní her, ale může být také velmi důležitý, když je potřeba zavolat pomoc, například záchranku, policii nebo hasiče. Ukázali jsme si také, jak vypadaly telefony v minulosti - místo tlačítek měly otočné kolečko s čísly. Připomněli jsme si, že staré telefony nepatří do běžného odpadu, ale je potřeba je odevzdat do speciálních kontejnerů. Na závěr jsme z molitanových kostek vyrobili maketu mobilního telefonu, což žáky velmi bavilo.
Mgr. Iveta Koštialiková, Pavlína Bajdová, Alena Russnáková
Na djembe bubny hrajeme ve speciálních třídách už víc než šest let, pořád nás to nabíjí a baví. V repertoárů máme asi deset stálých písniček, na které už žáci předvádí přesné pohyby i rytmus a pořád se zlepšují. Vystoupení našich žáků můžete vidět na akci Bavíme se navzájem 12. 12., a také k výročí naší školy v DK Orlová, které se bude konat v květnu.
Mgr. Ivana Valčáková
Speciální třídy navštěvují od nového školního roku prostory Klubu Kudy kam v Domě dětí a mládeže.
Objekt Spirály, kde jsme dlouhé roky chodili, je již v pronájmu SOŠ Net Office.
Naše děti si na nové prostředí zvykly rychle. K využití jsou dvě místnosti k tvoření, hrám všeho druhu i k pohybovým aktivitám. Jsme rádi, že nám slečna Šertlerová vytvořila prostředí ve stejném duchu jako ve Spirále. Ke vzdělávacím aktivitám využíváme nejen prostory a spoustu stolních her, skládaček, knížek, ale také výtvarný materiál, který je nám plně k dispozici. Děkujeme.
Mgr. Ivana Valčáková
V pátek 8. 11. 2024 se uskutečnila ve třídě IV.A ochutnávka sýrů v rámci projektu „Ovoce a zelenina do škol“ a „Mléko do škol“. Žáci obdrželi 4 druhy sýrů, slunečnicová a dýňová semínka, přesnídávky, rajčata a mléko. Do školy si přinesli housky, bagety a rohlíky. A mohli začít připravovat zdravou hostinu. Krájeli, mazali, zdobili … Hotové jednohubky kladli na talíře a začala ochutnávka. Mňam. Byla to zdravá dobrota. Žáci si pochutnali. Zasloužili si i pochvalu za přípravu svačiny, stolování, chování a společný úklid.
PhDr. Jarmila N. Nelhübelová
V pátek 8. 11. 2024 navštívili žáci ze IV. A přírodovědné oddělení DDM v Orlové, kde je čekala halloweenská prohlídka, prezentace zvířat, kterých se lidé obávají, ukázka živých „strašidelných zvířatek“ a samozřejmě sladká odměna. Žáci byli nadšení, aktivní a nejvíce je oslovila možnost si zvířata podržet či pohladit. Děkujeme panu Burovi za hezkou prezentaci a odborný výklad, který děti velmi zaujal.
PhDr. Jarmila N. Nelhübelová
Svatý Martin se slaví 11. listopadu a je s ním spojena řada tradic a aktivit, které si mohou děti užít. Den svatého Martina je nejen časem zamyšlení nad legendou o tomto světci, který se vyznačoval dobrotou a soucitem, ale příležitostí ke společným aktivitám, které posilují logiku, tvořivost a tradice. My jsme tento den obohatili nejen zábavnými, ale i vzdělávacími činnostmi, jako je vyhledávání čísel na obrázcích po třídě a jejich následné sčítání a odčítání, křížovka, sudoku, bludiště, šifrování nebo např. řazení textu dle posloupnosti. Celé dopoledne jsme završili jednou z nejznámějších tradic, a to pečením svatomartinských rohlíčků, které jsme plnili mákem. Tento zvyk je spojen s legendou o štědrosti sv. Martina a symbolizuje sdílení hojnosti.
Pečení rohlíčků je také skvělou příležitostí pro děti zapojit se do kuchyňských aktivit, které mají velmi rády.
Mgr. Eva Podzimková
Třídní projekt „Svatý Martin“ v IX. A byl úspěšným spojením vzdělávání a zábavy. Žáci nejenže prohloubili své znalosti o tradičním svátku, ale také rozvíjeli své kreativní a praktické dovednosti. Společné aktivity, jako je výroba plakátu, vypracování pracovních listů, vybarvování obrázků a pečení svatomartinských rohlíčků, přispěly k vytvoření příjemné a slavnostní atmosféry ve třídě. Tento projekt podpořil výuku a tvořivé aktivity s českými tradicemi a hodnotami. Spojil tvořivou činnost a dal dětem zážitek, který si jistě zapamatují.
Mgr. Radomíra Duszková
ZŠ speciální se účastní projektu Táhneme za jeden provaz z dotace KÚ MSK formou, která je dětem nejbližší, a to pohádkou.
Třída IX.B si připravila pohádku O pilné slepičce.
Pracovitá slepička sama zrníčko našla, vypěstovala, pomlela a upekla koláče. Nikdo jí nepomohl, a přesto se nakonec s ostatními rozdělila. Tato pohádka pomáhá dětem rozumět důležitosti spolupráce, vzájemné pomoci a aktivního zapojení. Bez práce totiž nejsou koláče.
Pohádku jsme doplnili pohybovou a tvořivou aktivitou. V písničkách se představily hlavní postavy, děti společně tančily. Pak sadily a sklízely míčky jako zrníčka, nakonec z barevného papíru lepily upečený koláč. Děti si vzájemně pomáhaly, a to bylo velmi důležité. Zjistily, že pokud chtějí něčeho dosáhnout, musí se zapojit a snažit. Měly jistě dobrý pocit, že to dokázaly.
Mgr. Marie Šnokhousová