Články zařazené v kategorii "duben, 2025":
Žáci VIII. B si letošní Velikonoce opravdu užili. V úterý 15. dubna navštívili velikonoční výstavu v Kulturním domě v Orlové, kde si prohlédli krásně zdobené kraslice, jarní dekorace i tradiční ručně vyráběné předměty. Ve středu 16. dubna si během projektového dne povídali o velikonočních zvycích a tradicích, vyráběli přáníčka a zápichy do květináčů. Společně si připravili vajíčkovou pomazánku, kterou si vychutnali s čerstvým rohlíkem. Na závěr si žáci odnesli balíček se sladkostmi a zajíčka pro maminky.
Přejeme všem krásné a klidné prožití velikonočních svátků.
Alena Russnáková, Pavlína Bajdová
V týdnu od 7. -12. 4.2025 se naše škola proměnila v místo plné barev, vůně jara a radostného tvoření. Děti se s nadšením pustily do příprav velikonoční výstavky, která nabídla opravdu pestrou paletu ručně vyráběných dekorací.
Žáci tvořili z papíru, ze dřeva a dalších přírodních materiálů, díky čemuž vznikly krásné velikonoční ozdoby, papíroví zajíčci, kuřátka, jarní věnečky atd. Nechybělo ani tradiční malování vajíček.
Výstavku navštívili např. klienti organizace DUHA, kteří si s velkým zájmem prohlédli všechny výtvory a společně sdíleli radost z blížících se svátků. Na výstavku zavítali také děti z MŠ Lesní, někteří naši bývalí zaměstnanci nebo žáci naší školy spolu se svými rodiči. Bylo krásné vidět, jak se generace spojily při obdivování dětské tvořivosti a jaké pouto mezi školou, rodinou a komunitou taková akce dokáže vytvořit.
Děkujeme všem, a to především dětem za krásné výtvory a těšíme se na další krásnou výstavku plnou inspirace a dobré nálady.
Mgr. Eva Podzimková
Žáci speciálních tříd a prvního stupně praktické školy navštívili divadelní představení Zlatovláska v Domě kultury města Orlová. Krásná pohádka v podání divadelního souboru Natálie Venturové z Prahy zaujala malé diváky poutavým příběhem a krásnými písničkami.
Známý příběh o Jiříkovi, který si svými dobrými skutky zaslouží ruku princezny Zlatovlásky, potěšil všechny přítomné. Děti odcházely z představení s úsměvem na rtech a plné krásných zážitků.
Těšíme se na další krásné představení.
Mgr. Radomíra Duszková
Velikonoce jsou nejvýznamnějšími svátky jara, a proto jsme si před velikonočními prázdninami připravili projekt se stejným názvem. Tento den jsme si také náramně užili, protože jsme soutěžili, malovali kraslice, pekli beránka, sestavovali pašijový týden a zjišťovaly význam jednotlivých dnů. Připomněli jsme si zvyky, které jsou spojené se svátky jara, povídali jsme si o tradicích, které se během Velikonoc dodržují. V projektu nechyběl ani velikonoční kvíz a různé pohybové hry s velikonoční tématikou. Děti také měly za úkol vyhledat recept na beránka, kterého jsme si společně upekli. Velice se nám povedl a s chutí jsme ho celého snědli. Z výrazů dětí bylo vidět veliké nadšení, ostatně posuďte sami z přiložených fotografií.
Všem přejeme krásné velikonoční svátky plné jarní pohody.
Mgr. Monika Chvějová, Kateřina Pietraszová a Marcela Neuwertová
Krajská hygienická stanice Ostrava nabídla našim žákům 6. a 7. ročníku preventivní program s názvem Projektový den ve škole zaměřený na zdravou výživu.
Žáci se seznámili s tzv. pyramidou zdravé výživy, která pomáhá lidem pochopit, jak by měla vypadat vyvážená strava. Ukazuje, jaké potraviny bychom měli jíst často, které střídmě a které jen výjimečně. Dozvěděli se, že vyvážená strava snižuje riziko civilizačních nemocí jako je obezita, cukrovka 2. typu, vysoký krevní tlak nebo srdeční choroby. Děti samy vyjmenovaly, které potraviny by měly omezit a které zdraví prospívají. Také pravidelná strava ovlivňuje soustředění, energii a spánek. Žáci sestavovali složení pestrého tzv. barevného talíře. Připomněli si také pitný režim. Sestavili zdravý jídelníček, který je výzvou, aby jej dodrželi.
KHS velmi děkujeme za zajímavý a přínosný preventivní program.
Mgr. Marie Šnokhousová
Za dotační podpory KÚ MSK absolvovali žáci 2. stupně ve třídách podle § 16 šk. zákona ZŠ Jarní preventivní program zaměřený na zneužívání návykových látek, který realizoval Renarkon o.p.s. Ostrava.
Preventivní programy zaměřené na drogy jsou klíčovým nástrojem pro prevenci užívání návykových látek, zejména mezi mládeží. Cílem je snížit riziko vzniku závislosti a zlepšit informovanost o škodlivých účincích drog na zdraví. Posílit schopnost jednotlivců odolávat tlaku vrstevníků a sociálnímu prostředí podporujícímu užívání drog. Poskytnout nástroje pro zdravé zvládání stresu, konfliktů a životních problémů bez použití drog. Podporovat vytváření pozitivního životního stylu a hodnotových systémů.
Žáci se dozvěděli o rizicích, která sebou nesou drogy (alkohol, tabák, marihuana, kokain, extáze atd.). Žáci sepisovali pozitiva a negativa účinků drog. Vysvětlili si účinky drog na mozek, organismus a sociální vztahy. Diskutovali o dlouhodobých následcích užívání drog, včetně závislosti a duševních poruch. Mohli si vyzkoušet speciální brýle, které simulují stav opilosti, účinky drog nebo stav během abstinenčních příznaků.
Pro žáky 1. stupně ve třídách podle § 16 šk. zákona ZŠ Jarní realizovali lektoři Renarkonu o.p.s. 3. blok preventivního programu zaměřeného na vzájemné vztahy a poznávání sama sebe.
Žáci pojmenovávali vlastnosti lidí. Učili se vyjádřit svou náladu, ocenit a pochválit kamaráda, vysvětlili si, co je to pomluva a jak může člověku ublížit. Nakreslili si své oblíbené činnosti. Odpovídali na otázky, které se týkaly lidských vlastností a chování v určitých situacích.
KÚ MSK děkujeme za poskytnutou dotaci, lektorům Renarkonu o.p.s. děkujeme za realizaci preventivního programu.
Mgr. Marie Šnokhousová
3. 4.2025 se žáci IV.A vydali do dětského oddělení městské knihovny. Čekala je beseda na velikonoční téma, vyprávění milé knihovnice, krátký kvíz a následně vyhledávání knih, které si žáci při návštěvách knihovny pravidelně půjčují a následně v rámci čtenářských dílniček společně či individuálně v hodinách českého jazyka pročítají. Od paní knihovnice obdrželi pochvalu za chování a splněné úkoly i za výběr knih ke čtení.
PhDr. Jarmila N. Nelhubelová
Jaro je tady! A právě s příchodem tohoto ročního období jsme se rozhodli, že si ho naplno užijeme a oslavíme v přírodě. Ve středu 2. dubna 2025 jsme si naplánovali projektový den, který se nesl v duchu jarního tvoření a objevování krás přírody. Tento den jsme strávili nejen venku, ale také se zabývali kreativními aktivitami ve třídě a učili se více o změnách, které jaro přináší do naší přírody. Na začátku dne jsme se pustili do kreativního tvoření v duchu jara a Velikonoc, některé výrobky z tohoto dne využijeme na Velikonoční výstavě, kterou naše škola pořádá Po kreativní části dne jsme se vydali na vycházku do okolní přírody, konkrétně do Zámeckého parku v Orlové. Cílem bylo pozorovat jarní změny, které se dějí kolem nás. Během procházky jsme se zaměřili na rostliny, které začínají kvést, a ptáky, které jsme zaslechli. Všichni jsme si zapisovali pozorování do pracovních listů, které jsme dostali na začátku vycházky. Ty obsahovaly úkoly, které se zaměřovaly na rozpoznávání rostlin, jež jsou typické pro jaro.
Na závěr se každý z nás podělil o své zážitky z vycházky i o to, co se mu nejvíce líbilo při tvoření. Tento den byl nejen plný zábavy a tvořivosti, ale také nám dal možnost více si všímat změn, které jaro přináší do naší přírody.
Mgr. Pavlína Marečková
Dne 2. dubna, který byl organizací OSN vyhlášen Světovým dnem porozumění autismu, jsme si i my na naší škole připomněli důležitost podpory a porozumění lidem s autismem. Na znamení solidarity se žáci i pedagogové nejen speciálních, ale i praktických tříd oblékli do modré barvy, která je symbolem autismu.
Tento den jsme nazvali“ Svět očima autismu“, abychom lépe přiblížili, jak osoby s autismem vnímají svět kolem sebe. V rámci programu, který probíhal v tělocvičně, jsme pro žáky připravili různé aktivity. Použili jsme didaktické pomůcky a interaktivní úkoly zaměřené na smyslové vnímání, komunikaci, orientaci v prostoru a rozvoj motoriky.
Celý den se nesl v duchu tolerance, respektu a vzájemného pochopení. Žáci i učitelé se aktivně zapojili, a bylo krásné vidět, jak se ostatní snaží porozumět těm, kteří vnímají svět jinak, a jak si uvědomují důležitost přijetí a podpory.
Děkujeme všem, kteří se do akce zapojili a pomohli vytvořit atmosféru plnou radosti a vzájemného porozumění.
Mgr. Radomíra Duszková
Ve čtvrtek v podvečer se naše škola proměnila v pohádkové místo, kde měli žáci 8. a 9. ročníku možnost zažít noc plnou příběhů a dobrodružství. Noc s Andersenem je každoroční akce, která dětem přibližuje kouzlo literatury a podporuje jejich vztah ke čtení. Vybaveni spacáky a polštářky se tak naši čtenáři ponořili do světa pohádek. Na úvod večera jsem dětem přečetla krátký příběh o životě Hanse Christiana Andersena, ve kterém se dozvěděly, jak se z chudého chlapce s velkou fantazií stal světoznámý spisovatel. Po přečtení příběhu dostal každý svůj deník, kam si zapisoval zajímavosti, které ho zaujaly – například že Andersen chtěl být hercem, pocházel z chudé rodiny a napsal pohádky jako Malá mořská víla, Ošklivé káčátko nebo Císařovy nové šaty.
Následně jsme si nachystali žíněnky na spaní a poté jsme si společně připravili večeři. Den předem jsme v pracovních činnostech zadělali těsto na pizzu, a tak si žáci mohli vytvořit pizzu podle svých chutí. Samozřejmě jsme využili formy na pečení, které byly pořízeny z projektu a výsledkem byla skvělá večeře, kterou si děti opravdu užily. Po večeři následovala hygiena a příprava na spaní – spacáky a deky se rozprostřely po třídě a my jsme se znovu ponořili do světa pohádek. Večerní čtení tentokrát nepatřilo Andersenovi nýbrž Malému princi. Tuto knihu jsme začali číst již dříve - před a po návštěvě divadla, tudíž jsme ji měli rozečtenou. Děti naslouchaly v naprostém tichu, ponořené do krásného příběhu. Po pohádce jsme si ještě pustili film Skejťačka, avšak únava byla silnější než zvědavost a někteří už během filmu usnuli. Budeme ho tedy muset dokoukat někdy příště.
Ráno nás čekal budíček v 7.00 a den jsme odstartovali rozcvičkou na školním hřišti – pět koleček kolem hřiště a pořádné protažení nás dokonale probudily. Poté jsme se převlékli do tepláků, čímž jsme si zpestřili den, protože pátek byl pro nás dnem teplákovým. Pak už nás čekala chutná snídaně – kváskové lívance s marmeládou, Nutellou a ovocem. Nezapomněli jsme ani na přípravu školních svačin – čerstvé bagetky se šunkou, sýrem a zeleninou. Během dne si děti sdělovaly své dojmy a dokončovaly deníky, kam si zapisovaly své zážitky a postřehy. Některé děti napsaly, že se jim splnil sen, když mohly přespat ve škole.
Tato akce nebyla jen o zábavě, ale měla i velký vzdělávací přínos. Děti si rozšířily znalosti o H. Ch. Andersenovi a jeho dílech, rozvíjely čtenářskou gramotnost, učily se vnímat příběhy v širších souvislostech a vyjadřovat své pocity z četby. Také si procvičily psaní a formulaci myšlenek v denících. Při přípravě pizzy se zapojily do praktické výuky, kde si osvojily základní dovednosti v kuchyni a spolupráci při přípravě jídla. Ranní rozcvička zase podpořila zdravý životní styl a pohybové návyky.
Celá akce byla krásným propojením literatury, tvořivosti, pohybu i gastronomie a budeme na ni dlouho vzpomínat. Noc s Andersenem byla opravdu kouzelná. Děkujeme i paní učitelce Chvějové, která strávila noc s námi. Už teď se těšíme na další ročník.
Mgr. Marie Šidlová