V říjnu 2022 tento projekt skončil školní soutěží, kterou jsme nazvali soutěž „O nejkrásnějšího keramického draka“. Zapojily se do ní všechny děti z prvního stupně Základní školy praktické. Děti s nadšením a elánem vyráběly dráčky v praktických činnostech. Práce s keramickou hlínou byla pro některé novým zážitkem, při kterém si procvičily jak jemnou motoriku, tak své výtvarné cítění, trpělivost a soustředění. Činnosti s keramickou hlínou mají pro děti také velký terapeutický a relaxační účinek. Všem dětem se dráčci moc povedli, a proto byli všichni odměněni lízátkem. Tři vítězové navíc vyhráli čokoládu a propisku.
První místo získala Samanta Votýpková z I. A, o druhé místo se podělili Dominik Ferko ze III. A a Julie Ondreáková z V. A třídy. Všem vítězům velmi gratulujeme. Tímto ještě jednou děkujeme Nadaci OKD, která poskytla ZŠ Jarní finanční dar k zakoupení keramické pece, hlíny, glazur a pomůcek, čímž poskytla žákům přístup k finančně náročné aktivitě.
Mgr. Eva Podzimková
V úterý 4. 10. 2022 měli žáci 2. stupně a vybraní žáci 1. stupně možnost vyrazit na výlet. Tento projektový den byl žákům poskytnut v rámci šablon „Děti – naše budoucnost III.“ Žáci si tak mohli užít aktivity zcela bezplatně. Na Hukvaldech nás již čekaly lektorky z resortu Hubert a velmi zajímavý program. Našim úkolem bylo vstoupit do Hukvaldské obory, odhalit volně pohybující se zvířata a zjistit, čím se živí. K pozorování nám byly zapůjčeny dalekohledy, které děti velmi nadchly. Daněk evropský byl doslova výstavním kouskem, mohli jsme si také osahat jeho shozené parohy a naučit se jaký je rozdíl mezi rohy a parohy. Nechyběly ani hrátky na malé zoology, dočasný odchyt a pozorování drobných živočichů pomocí lupy. Nejčastěji jsme viděli Ruměnici pospolnou. Všechny drobné živočichy jsme pak vypustili zpět do volné přírody. Dále měly lektorky nachystaný plakát „Doupného stromu“. Naši žáci již ví, že takový strom skrývá spoustu dutin, které slouží jako úkryt pro další živočichy. Úkolem žáků bylo živočichy poznat a na Doupném stromě jim najít vhodné místečko k pobytu. Na závěr si žáci vyrobili odlitky zvířecích stop ze sádry a odvezli si je na památku domů. Chtěli bychom všechny žáky velmi pochválit. Byli zvídaví, reagovali na otázky lektorek a všichni se opravdu snažili.
Bc. Marie Šidlová
Žáci VIII. B třídy se na chvíli proměnili v Robinsonky a Robinsony a plnili první úkol z Recyklohraní. Vytvořili vzkaz v láhvi ve formě leporela. Při výrobě jsme si povídali, jak správně zacházet s plastovými obaly, jak je třídit a recyklovat. Nakonec jsme si příběh zahráli.
Mgr. Iveta Koštialiková, Bc. Eva Balonová, Alena Russnáková
Naše škola zakoupila do každé třídy emoční karty. Na nákup jsme použili peníze z účelové neinvestiční dotace z rozpočtu Moravskoslezského kraje. Dotaci využíváme na podporu aktivit v oblasti prevence rizikových projevů chování dětí a mládeže.
Komunikační karty Mé emoce jsou určené pro porozumění emocí a rozvoj sociálních dovedností u dětí. Obrázky na kartách obsahují deset emotikonů – pocitových ikon, 20 scén z každodenního života dětí a rodin, které zobrazují situace, spojené s emotivními pocitovými reakcemi (radost, zvědavost, zájem, hněv, vztek, smutek, strach, nechuť apod.).
Děti si karty prohlédly a ukázaly nebo pojmenovaly emoci, kterou vidí. Přiřadily ji k určité situaci. O situaci si pak společně vyprávěly - jestli ji už zažily, jak se cítily, co je pobavilo, co je mrzelo, rozzlobilo, jak by situaci řešily. Využívali jsme i otázky na zadní straně kartiček. Děti předvedly emoci znázorněnou na kartě. Především děti nemluvící mohly pomocí karet komunikovat a vyjadřovat své pocity a sdělit, která emoce provází jejich den. Také děti, které se hůře vyjadřují, snáze s kartou emocí vystihnou zážitky. Děti vypráví, co je na kartách a jak se postavy asi cítí, co prožívají. Žáci se k emočním kartám budou průběžně vracet třeba u ranního komunikačního kruhu.
Mgr. Marie Šnokhousová
Žáci speciální třídy VII.B prožili 3 týdny poznávání základních druhů zeleniny a ovoce, které sklízíme na podzim. Ve výuce jsme se snažili zapojit všechny smysly při vnímání ovoce a zeleniny. Nechyběla výstava plodů, které přinesli žáci a paní učitelka ze svých zahrad. Každý týden jsme se rozhodli připravit jeden zdravý salát. Všichni se zapojili a vyzkoušeli své kuchařské dovednosti. Připravili jsme okurkový salát, jablíčkový salát a coleslaw. Dílo se podařilo a všichni s chutí snědli svoje misky. Žáci získali také znalosti o významu zdravé výživy. Zapojili se i rodiče, kteří také začali s dětmi připravovat zdravé svačiny s ovocem a zeleninou.
Mgr. Jana Raszková
Stane se to ve vteřině. Stačí chvilinka nepozornosti, špatně zabezpečené prostředky, neznalost poskytnutí pomoci. Ne vždy se dá úrazům zabránit, ale určitě se jim dá předcházet. Ostravská univerzita ve spolupráci s lékařskou fakultou nabízí zdarma workshop pro školy, kde se dětí dozví, jak úrazům předcházet a také jak se zachovat, v případě, že již taková situace nastane. Studentka, která k nám s programem přijela měla pro děti přichystané dva domečky. Žáci aktivně hledali rozdíly. Na jednom domečku byly věci zařízené správně a bezpečně, na druhém špatně. Žáci mohli zpozorovat např. dětskou postýlku bez zábrany, neuzamčenou skříňku s chemikáliemi, zásuvky bez bezpečnostní záslepky, cyklistu bez přilby atd… Všichni se velmi snažili a byli aktivní. Na závěr se žáci rozdělili do 3 skupinek a hráli hru riskuj.
Velmi děkujeme Ostravské univerzitě, která v rámci projektu „Univerzita pro školy“, nabízí vzdělávací programy pro žáky. Program byl určitě nejen přínosný, ale veden i zábavnou a aktivní formou.
Bc. Marie Šidlová
Žáci V.A využili v rámci dvouhodinové projektové výuky obrázkové karty Emoce a komunikační karty Mé emoce, které jsou určené pro porozumění emocí a rozvoj sociálních dovedností u dětí. Obrázky na kartách obsahují deset emotikonů – pocitových ikon, 20 scén z každodenního života dětí a rodin, které zobrazují situace, spojené s emotivními pocitovými reakcemi (radost, zvědavost, zájem, hněv, vztek, smutek, strach, nechuť apod.).
Žáci pracovali s těmito kartami s velkou radostí v komunikačním kruhu, ve skupinách i samostatně. Prohlíželi si je, popisovali, co na nich vidí, jak na ně vykreslené situace působí, vyprávěli si o nich a diskutovali. Rozlišovali pozitivní emoce od těch negativních. Řešili, jakým způsobem co nejlépe zvládat negativní emoce. Vyjadřovali, jaké situace v nich vyvolávají emoce pozitivní.
Díky těmto kartičkám si žáci mohli uvědomovat a zpracovávat své emoce, vnímat svoje chování. S vyjadřování a zpracováváním emocí dětem pomáhala třídní učitelka Jarmila Nelhübelová a asistentka pedagoga Renáta Laliková.
Zcela určitě tyto kartičy budeme ve výuce i nadále využívat.
21.9. 2022 se v V.A uskutečnil dvouhodinový prožitkový program, který realizoval pro žáky naší třídy lektor z Centra primární prevence Renarkon o.p.s. Velmi rychle se žáky navázal kontakt a oni si užívali vzájemnou komunikaci v kruhu, ve kterém si povídali o různých životních situacích, o svém chování i chování spolužáků. Cílem bylo, aby si uvědomili, jak svým chováním působí na své spolužáky, jak je ostatní vnímají. 1. blok prožitkového programu byl zaměřený zejména na sebepoznání, sebeuvědomění, empatii a toleranci. Už nyní se žáci těší na další pokračování.
PhDr. Jarmila Nelhübelová, třídní učitelka
V projektu "Buďme kamarádi" jsme v terapeutické části využili nabídku Centra primární prevence Renarkon o.p.s. Ostrava na uspořádání bloků prožitkových programů. Na úhradu jsme použili účelovou neinvestiční dotaci z rozpočtu Moravskoslezského kraje.
1. blok prožitkového programu byl zaměřený na sebepoznání a sebeuvědomění, rozlišení lidských vlastností a praktický nácvik různých modelů chování. Využívá hravých technik s relaxačními prvky. Žáci si procvičili schopnost navazování vztahů a utváření si tolerantních postojů k druhým. Rozvíjeli komunikační dovedností, řešili konfliktní situace a dosažení kompromisu za použití modelové situace a slušného chování.
Důležitá je i soudržnost a spolupráce skupiny. Žáci si vyzkoušeli, jak zlepšovat komunikační dovednosti a schopnosti empatie.
Žáci 2. stupně ZŠ ve třídách zřízených podle § 16 Školského zákona se v prožitkovém programu zaměřili na komunikaci a vztahy ve třídě, řešení vzniklých konfliktů. Hravými technikami podporovali zdravou sebeúctu, individualitu, uplatnění ve třídě. Učili se, jak dosáhnout pozitivní zpětné vazby od vrstevníků, jak pochválit někoho z okolí ale i sám sebe.
Mgr. Marie Šnokhousová
Včera v naší třídě proběhla beseda na téma "KOUZELNÁ SLOVÍČKA". Děti, které seděly v půlkruhu na koberci si s panem lektorem připomněly 4 základní pravidla, jako např: MLUVÍ VŽDY JENOM JEDEN atd.
Potom jim pan lektor položil dvě otázky:
1. Jak se jmenuješ?
2. Jakou máš náladu?
Když na ně děti odpověděly, začaly si losovat papírky s různými situacemi. Dověděly se, že každá situace se dá vyřešit v klidu, pokud se k sobě lidé chovají slušně. Následně si všechny situace zahrály, jak by se měly správně řešit, protože pan lektor jim předvedl, jak by to právě vypadat nemělo. Děti se u toho náramně bavily.
Nakonec vyplnily SPOKOJENOSTMETR a zahrály si hru: KURNÍK.
Mgr. Eva Podzimková
Naše škola získala pro školní rok 2022/2023 dotaci ve výši 43 400,-Kč na podporu aktivit v oblasti prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže. Poskytovatelem dotace je Moravskoslezský kraj.
Zpracovali jsme projekt s názvem "Buďme kamarádi",kterým žákům zprostředkujeme setkání s odbornými terapeuty z Renarkonu o.p.s. Centrum primární prevence Ostrava v programu Buď O.K.
V několika blocích si žáci procvičí komunikační dovednosti, řešení krizových situací, získají informace o zdravém životním stylu, budou se učit vzájemné toleranci, sebepoznání a nahlédnou do vztahů ve třídě. Neopomeneme se zmínit o tématech - tabák, kyberšikana, problematika drog.
Všichni žáci školy budou zapojeni do školních projektových hodin. V těchto hodinách budou pracovat s emočními kartami, výtvarně tvořit, hrát deskové hry i společně sportovat. Žáci se navzájem lépe poznají a vybudují si kamarádské vztahy. To je podstatný prvek prevence šikany.
Za poskytnutou dotaci velmi děkujeme.
Mgr. Marie Šnokhousová