Rádi bychom s vámi sdíleli výsledek celoškolního projektu ZŠ Jarní - tanec Jerusalema. Akce se s chutí zúčastnili žáci základní školy i žáci speciálních tříd. Nemalou oporou jim byly nadšené paní učitelky, pedagogické asistentky i vychovatelky, které se s radostí pustily do nacvičování.
Školní rok se pomalu uzavírá, prázdniny jsou na dohled. Zbývá i čas na hraní, procvičování jemné motoriky, rozvíjení fantazie a kreativity. Jednou z aktivit jsou i pracovní činnosti zaměřené na konstruktivní hry s LEGEM.
Z Nadace OKD získala naše škola pro žáky se zdravotním postižením dotaci na nákup LEGA. Stavebnice jsme nakoupili, rozdali do tříd a nyní již žáci skládají, stavějí, spojují jednotlivé díly a tvoří podle předlohy nebo vlastní fantazie.
Během prázdnin načerpají další nápady a v září se ke stavebnicím zase vrátí.
Mgr. Marie Šnokhousová
Hezké dny prožili žáci naší třídy v rámci projektu„CO JEŠTĚ NEVÍME O KONÍCH“.
Ve třídě poskytla lektorka M. Sobotíková žákům náhled do života koní. Dozvěděli se, jak koníci spí, co jedí, kde mají svá obydlí a jakou péči potřebují. Všechnu výstroj a postroj, kterou koníci i žokejové potřebují, si mohli žáci prohlédnout, ohmatat a vyzkoušet. Vyhráli si s pexesem, puzzlem a nálepkami s motivy koní, vybarvovali omalovánky, shlédli krasojízdu koní na videu i fotografie koníků JS Nanka v Orlové.
Největším zážitkem pro naše žáky však byly jízdy na konících s prvky hippoterapie přímo ve výběhu. Moc si to užili. Velké poděkování patří Mgr. Darji Sobotíkové, která byla po celou dobu součástí našeho projektu a poskytla nám azyl ve stájích i na pozemku svého obydlí, kde jsme si všichni na závěr opekli párky.
Naše třída IV.B se zapojila do nácviku tance Jerusalema. Poctivě jsme na školním hřišti i ve třídě se žáky nacvičovali a zároveň se i ohromně bavili. Byla to zábava a až se žáci uvidí v kompletní školní nahrávce, budou mít obrovskou radost.
Nastal červen a s tímto měsícem mají žáci spojenou představu blížících se prázdnin, ale i školních výletů, které prázdninovému volnu předcházejí.
Žáci IV. B se nemohli dočkat středy. V tento den jsme měli naplánovaný školní výlet. 16.6. 2021 jsme s batohy na zádech vyjeli autobusem do nedaleké historické Karviné. Na náměstí jsme si prohlídli náměstí, kašnu, zámek, kostel Povýšení svatého Kříže, občerstvili se zmrzlinou, ledovou tříští a pokračovali do krásného zámeckého parku Boženy Němcové, který byl založen v roce 1804 v anglickém slohu po empírové přestavbě zámku Fryštátu. Nejvíce se dětem líbilo v dětském koutku ve stylu slovanského hradiště plném prolézaček, klouzaček a houpaček. Na dece jsme si udělali piknik, hráli dětské hry a sluníčko nás po celou dobu provázelo a hřálo. Cestou do rekreačního areálu Loděnice jsme nakrmili v zookoutku vysokou zvěř a u vody drobné vodní ptactvo. V Loděnici jsme si odpočinuli a občerstvili. Žáci určitě budou prosit rodiče, aby s nimi na toto místo přijeli a zapůjčili si lodičky na projížďku slepým ramenem řeky Olše. Cestou zpět jsme míjeli malebný potok Mlýnka, obdivovali vzrostlé stromy a krásu parku. Šťastní a unavení jsme se vraceli do školy a určitě se do Karviné plné přírodních krás a historických památek ještě vrátíme.
V rámci projektu Tvořivá škola obdrželi naši žáci stavebnice LEGO. V hodinách pracovních činností nadšeně stavěli dle fantazie či přiložených plánků, rozvíjeli svoji tvořivost, kreativitu, jemnou motoriku, komunikační dovednosti i skupinovou spolupráci. Už nyní víme, že na tyto stavebnice „prach sedat nebude“.
Jarmila Nelhübelová, třídní učitelka
Marianna Sokolová, asistentka pedagoga
Projektový den v VII.A na téma "Historie Orlové" proběhl v úterý 8.6.2021.
Cílem tohoto projektového dne bylo porovnání současnosti a minulosti města, ve kterém bydlím, žiji a vzdělávám se. Žáci se seznámili s novou interaktivní cestou orlovskou historií " STEZKA ZAPOMENUTOU ORLOVOU".
Z 12 zastávek jsme spolu se žáky vybrali 6 orientačních bodů, které je zajímaly. Paní asistentka domluvila prohlídku Evangelicjkého kostela v Orlové a zajímavou besedu s p. V. Szkanderou, který se o historii zajímá.
Při prohlídce kostela byli žáci překvapeni možností osahat si kostelní varhany. Ti odvážní na ně zkoušeli i hrát. Dostali také šanci vylézt do zvonice kostela a pohladit srdce zvonů.
Z naplánovaných 6 záchytných bodů jsme našli 5, ale podařilo se nám najít i jeden nenaplánovaný.
Projektový den se velmi vydařil, žáci byli nadšeni, velmi zvídaví a překvapeni, jak známá místa vypadala v minulosti.
Projektový den se uskutečnil 15. 6. 2021.
Celý projektový den jsme připravovaly v interakci učitelka + odbornice z praxe, kterou byla Mgr. Jana Jelenová. Společně jsme promýšlely přípravu a realizaci projektového dne. Program jsme vybíraly tak, aby byl vhodný pro všechny děti I. stupně, protože projektového dne se zúčastnili žáci ze všech ročníků naší školy.
S dětmi jsme vyhledávali informace týkající se příchodů Slovanů na naše území. Poznatky žáci čerpali především z webových stránek, kde se dověděli, jak naši předkové žili, z čeho stavěli obydlí, jak se oblékali, čím se živili, jaké plodiny pěstovali a jaká chovali zvířata.
Na webových stránkách Archeoparku Chotěbuz žáci zhlédli prezentaci.
Tyto poznatky děti zažily ve skutečné realitě a vypravily se na cestu do dávné minulosti, aby poznaly život našich slovanských předků. Prohlédly si dřevěné stavby a opevnění. Podívaly se také na keramické nádoby, zbraně, nářadí a kožešiny, které Slované používali. Zkusily si z obilí namlít mouku. Podle vůně poznávaly bylinky, které se dodnes pěstují. Program byl obohacen divadelním přestavením „ Pověsti pro štěstí“.
Dramatizace Starých pověstí českých Aloise Jiráska přibližuje hravým a zábavným způsobem počátky českých zemí. V pěti jednotlivých výstupech se děti setkaly s praotcem Čechem, Krokem a jeho třemi dcerami, věštící Libuší, Vlastou a její dívčí družinou a neméně významným Horymírem. Představení se odehrávalo v celém areálu Archeoparku s průvodním slovem o naší historii i díle Aloise Jiráska.
Poznatky z projektového dne určitě využijeme ve vyučování, mladší děti v prvouce a starší děti ve vlastivědě a přírodovědě. Žáci si osvojili mnoho nových pojmů. Poznali život a společenské uspořádání našich Slovanských předků.
Tento projektový den bude mít přesah i do ostatních předmětů, kde využijeme nové znalosti
a vědomosti.
Mgr. Jana Gvuzdová
Speciální třídy naší školy se zúčastnily projektového dne mimo školu s názvem „Svět kolem nás poznáváme hrou a zábavou – svět lidské práce“. Projekt proběhl 9.6.2021 v Dětském světě techniky v Ostravě Vítkovicích. Záměrem bylo přiblížit dětem se zdravotním postižením různé pracovní profese a činnosti formou her a přímého zapojení do modelových aktivit.
Žáci byli motivováni před odjezdem celý týden. Ve třídách proběhly různé aktivity a poznávací činnosti k tomuto tématu. Děti VII.B poznávaly známé pracovní profese na velkých obrazech a hrály hry Na řemesla ve třídě (Na kuchaře, Na uklízečku, Na zedníky-stavěly zdi a komíny z toaletního papíru, Na číšníka-nosily plastové hrnky na papírovém tácku a jiné). Jednotlivé hry rozvíjely ne jenom znalosti, ale i motorické dovednosti. Také jsme přiřazovali pracovní pomůcky k obrazům a hráli jsme hru Na pantomimu. Děti se pak na výlet moc těšily. Samotná cesta autobusem pro ně byl zážitek.
V Dětském světě techniky jsme se rozdělili do skupinek a společně s lektorkou navštívili a prožili Vodní svět, Začarovaný les, navštívili zvířecí farmu, vařili jsme v kuchyni, prodávali v obchodě s ovocem a zeleninou. Zajímavé bylo filmové a hudební studio. Zahráli jsme si Na doktory, „řídili“ auto a také jeřáb s pásem. Stavěli různé stavby z velkých pěnových kostek. Žáci se výborně bavili. Na závěr měli možnost koupit si suvenýr a mlsek. Také před vchodem se pobavili-na houpačce a desce 3D. V dalších dnech jsme vzpomínali, prohlíželi foto a tvořili výtvarné práce a koláže.
Mgr. Jana Raszková
Dne 11. 6. 2021 proběhl v naší třídě projektový den s názvem Máme rádi zvířata, s jehož realizací nám pomáhala jako odborník slečna Tereza Jámborová.
Cílem projektu bylo dětem přiblížit možnosti chovu domácích mazlíčků, způsob jejich života a péči o ně, navodit citový vztah k živému zvířeti, citlivé chování a ohleduplnost a také poznání, že ke každému zvířeti musíme přistupovat bezpečně pro něj i pro nás.
Děti nadchla přítomnost dvou potkánků a kocoura ve třídě. Velmi se jim také líbila vycházka se psem – border kolií Marcem, který jim pod vedením své paničky Terezy předvedl základní poslušnost a dogdancing. Děti si mohly vyzkoušet, jak cvičený pes dokáže poslouchat, mohly si s ním zahrát i různé hry.
Projektový den se jim velmi líbil a na jeho konci se ptaly, kdy nás zase Marco navštíví.
Mgr. Edita Jámborová, třídní učitelka