Každý člověk má svá nezadatelná lidská práva. Práva a povinnosti dětí vychází ze zákona a mezinárodních smluv. Dítě má právo na život a jméno, nebýt odděleno od rodičů, právo na vlastní názor a svobodu projevu. Práva dítěte střeží nejen rodiče, prostřednictvím institucí i stát.
Ve třídách III.A, IV.A, III.B, IV.B v týdnu od 10.5. do 19.5.2021 proběhly besedy se žáky na téma Dětská práva a povinnosti. Podle obrázků žáci rozpoznávali práva dětí, diskutovali o vlastních zkušenostech. Dokázali vyhodnotit, jakým způsobem může být konkrétní právo porušeno. Věděli, koho mohou požádat o pomoc.
Většina dětí se shodla, že právo souvisí s tím, co je správné, co je dobré a co není na úkor druhých, co jim neubližuje, neomezuje je a nenarušuje. Právo souvisí s tím, co je důležité a nezbytné pro náš život a pro zdravý a zdárný vývoj.
Práva, práva, a co povinnosti? Dítě se neobejde bez pomoci dospělých, přesto své povinnosti má. Ano, chodit do školy a poslouchat rodiče, na tom se shodly všechny děti.
Děti především potřebují péči, ochranu, pomoc a lásku svého okolí.
Mgr. Marie Šnokhousová, ŠMP
Dne 19. 5. jsme přijali pozvání Bc. Adama Bury, vedoucího oddělení přírodních vět DDM v Orlové na zábavně vzdělávací akci s názvem „ Ztracené vejce“.
V první části byla dětem formou projekce představena pestrá škála vajec různých živočichů, od bezobratlých, přes obojživelníky až po savce. Děti si také mohly prohlédnout a ohmatat vajíčka některých živočichů, pozorovat a pohladit si několik malých zvířátek, která jsou zde v chovu.
Druhá část se odehrávala ve venkovních prostorách Spirály, kde měly děti za úkol hledat různě schovaná vejce, kterých bylo kolem šedesáti. Nakonec se jim podařilo najít úplně všechny a za snahu i správné odpovědi během projekce byly odměněny vajíčkem čokoládovým a dalšími sladkostmi. Na závěr si děti ještě v areálu Spirály protáhly své tělo jízdou na koloběžce, přelézáním průlezek a míčovými hrami.
Děkujeme všem, kteří se na této pěkné akci podíleli.
Mgr. Ivana Valčáková
I. A se zapojila do soutěže, kterou Státní zdravotní ústav připravil ke Světovému dni hygieny rukou. Navázali jsme na každodenní nezbytnost a zběhlost v řádném mytí rukou ve třídě.
O této potřebě si často povídáme, navazujeme na učivo prvouky. Nyní měly děti možnost výtvarně vyjádřit, jak si představují viry a bacily, i když je na sobě nevidí. Nakreslily je jako příšerky, které si na nás brousí zuby. Práce je bavila, protože střídaly různé činnosti. Kreslily, rozfoukávaly barvy, tvary obtahovaly, dle své fantazie domalovávaly obličeje, tvořily bublinky, vystřihávaly a lepily. Také se snažily vyjádřit, co musíme dělat, aby naše ruce byly vždy čisté.
Mgr. Jana Gvuzdová
Ve čtvrtek 13. 5. proběhl ve třídě III. A projektový den "Aby tělo nebolelo". V úvodu žáci shlédli naučné video o lidském těle, připomněli si význam jednotlivých soustav a pak už se všichni pustili společně do práce. Kresbou ztvárnili lidskou kostru a za pomocí učebnic, encyklopedií či internetu vyhledávali odpovědi na zadané otázky v pracovních listech. Mnohdy tak nacházeli nové zajímavosti, o které se živě zajímali. Mimo jiné si vyzkoušeli sílu svých svalů, změřili tlak, spočítali tep v klidu i po zátěži. Všichni byli moc šikovní a s přehledem uhodli hlasy zvířat, pokusili se napsat své jméno pomocí Braillova písma a potrápili své myšlení nad některou z logických her. Také si vyzkoušeli svou zrakovou ostrost u Snellenovy tabule. Děti si tak tento den opět uvědomily význam lidského zdraví a připomněly si, co mohou udělat, aby předešly různým nemocem a úrazům.
Tř. uč. Martina Siwiecová
I. A
I přesto, že jsme letos opět nemohli realizovat besídku ke dni matek, pečlivě jsme se na tento den připravovali. Veškeré naše úsilí směřovalo k druhé květnové neděli, což letos bylo 9. 5.
Rozhodli jsme se vyrobit mamince srdíčko a hezké přáníčko.
Dětem se vyrábění dárečků hodně líbilo. Váleli hmotu, vykrajovali srdíčka. Po zatvrdnutí je zdobili, navlékali na kožené šňůrky a dotvářeli korálky. K výrobku přiložili hezké přáníčko.
Takto děti maminkám poděkovaly za všechno, co pro ně dělají, vyjádřily jim lásku a úctu.
Zapsala: Mgr. Jana Gvuzdová
Beseda s městskou policií
Třída VI.B se po dobu jednoho týdne v měsíci dubnu věnovala naší planetě Zemi a životnímu prostředí, jelikož 22.4. měla naše krásná země svůj svátek. V rámci projektového dne „DEN ZEMĚ“ se žáci nejprve seznámili s problematikou třídění odpadu ve třídě, kde byli obeznámeni proč, jak a kam odpad třídit, poté v rámci týmové práce žáci třídili skutečné odpadky a ústřižky z letáků, které následně lepili na výkres k příslušné barvě kontejneru. Odpadky jsme třídili také venku, kde jsme za dodržených hygienických podmínek, sbírali a třídili odpadky kolem naší školy a abychom děti ke sbírání pořádně namotivovali, vyhlásili jsme soutěž "O nejpilnějšího sběrače odpadků" za které všechny děti dostaly diplom, medaili a sladkou odměnu. Všichni se snažili odpad správně roztřídit. Žáci také zkoušeli v atlase najít planetu Zemi, kontinent Evropa a v něm místo, kde žijeme. Poté malovali planetu Zemi a zařadili se tak do výtvarné soutěže s ostatními třídami. Také jsme za pomocí hudebně aktivizačních a relaxačních činností rozvíjeli zrakové, sluchové a hmatové vnímání. Shlédli jsme krátké filmy s ekologickou problematikou, kde se objevila témata jako třídění odpadů, znečištění moří a oceánů plasty, tání ledovců, bioodpad, voda a její omezené množství. Tato akce byla velmi obohacující, a to pro všechny zúčastněné, kteří se zábavnou formou naučili něco nového z oblasti ekologie. Na to, jak všechny děti byly šikovné, se můžete podívat v naší fotogalerii níže.
Monika Chvějová
22.4. ve IV.B proběhla projektová výuka, která byla zaměřena na Den Země. Žáci se seznamovali s informacemi, které se týkaly životního prostředí, a to prostřednictvím prezentací, pracovních listů a praktických úkolů. Využili jsme i nabídky Českého svazu ochránců přírody, která organizuje od roku 1993 kampaň Ukliďme svět. Hravou formou jsme zapojili žáky do této kampaně, umožnili jim udělat něco pro životní prostředí. Jádrem aktivit byl zejména úklid okolí. Žáci si zasoutěžili, výtvarně ztvárňovali úklid naší planety Země, naši planetu. Nejhezčí práce budeme odesílat organizátorům akce. Do výtvarné soutěže jsme dobrovolně zapojili naší školu, a to v rámci školní soutěže Chráníme planetu Zemi. Žáci, kteří se zúčastnili, si zasloužili sladkou odměnu.
Zaujala nás i akce, kterou organizuje SVČ v Ostravě Zábřehu, která připravila pro děti v rámci Dne Země 2021 8 tematických týdnů. V každém z nich bude zveřejněno video s úkolem. Akce byla zahájena 19. dubna 2021 a skončí v neděli 13.6.2021. Informace budeme průběžně sledovat na www.svczabreh.cz nebo na FB Den Země Ostrava a SVČ Ostrava Zábřeh. Naše třída si bude vybírat jen některé z úkolů, a to dle zájmu a schopností našich žáků se SVP.
Žáci IV.B, Jarmila Nelhubelová, třídní učitelka, Marianna Sokolová, asistentka pedagoga
Fotogalerie – dobrovolná školní výtvarná soutěž Chráníme planetu Zemi (některé výtvarné práce budou reprezentovat naši školu ve výtvarnou soutěži Ukliďme svět, kterou organizuje ČSOP).
Název týdenního projektu IX. A napovídá, čemu jsme v týdnu od 19. 4. – 23. 4. věnovali pozornost. Připomenuli jsme si vyprávěním a dokumentem v PC Den Země, jeho význam a historii. Seznámili jsme se a naučili pojmenovat podle obrázků i ve skutečnosti devět druhů kontejnerů na odpadní materiál (papír, plast, sklo, elektro, baterie, krabice, bio odpad, směsný odpad, objemný odpad). Třídili jsme obrázky předmětů různých materiálů v pracovních listech a na magnetické tabuli. K tématu jsme přečetli pár článků a zapsali si potřebné názvy. V rámci projektu jsme byli navštívit Sběrný dvůr v Orlové a vyhodit nepotřebné věci ze školy, ale také dvě tašky odpadků, které jsme cestou posbírali. Děti se do projektu zapojily s nadšením.
Dne 26. 4. 2021-04-26
Ve čtvrtek 22.4. jsme se i my s dětmi zaměřili na naši Zemi. Během roku chodíme často na procházky a rádi pozorujeme, jak se příroda v průběhu času proměňuje.
I tento den jsme zahájili procházkou. Děti s sebou měly pracovní listy, kam si zapisovaly své postřehy z jarní přírody. Jarní květiny, kvetoucí stromy, hmyz, vodu, kameny. Posbíraly přírodniny, ze kterých je naše Země tvořena. Zároveň si všímaly, co do přírody nepatří. Plasty, papír, sklo a jiné odpady. Ve třídě jsme pak mohli diskutovat, kam takové odpady dáváme, jak je můžeme třídit anebo využít jiným způsobem.
Děti si uvědomily, jak často ze zmíněných materiálů v rámci pracovní a výtvarné výchovy vyrábíme a snažíme se jim vdechnout nový život.
Pak žáci dotvářeli ve skupinkách zeměkoule z kartonu, barvili je a lepili na ně přírodniny, které jsme posbírali. Nakonec nalepili papírová srdíčka, na která jsme vypsali, jak konkrétně každý z nás může přispět k tomu, abychom ulehčili naší planetě a dobře se nám na ní žilo.
Bc. Ester Vítová