V pátek 1. 11. 2024 si žáci IV.A užívali projektovou výuku, na kterou se velmi těšili a připravovali se na ni. Proč? Byla totiž spojená s původně keltským lidovým svátkem Halloween, který se slaví den před křesťanským svátkem Všech svatých. Mohli do školy přijít ve strašidelných kostýmech, třída byla vyzdobená maskami a strašidýlky. Výukou se prolínala zábava spojená se strašením, hádankami, tancem a zpíváním. Žáci i my dospělí jsme si všechny aktivity po celou dobu výuky náležitě užívali. Byl to skvělý zážitek a už se těšíme na další projektové dny, které nám umožňují učit se netradičním a zábavným způsobem.
PhDr. Jarmila N. Nelhübelová
Ve čtvrtek 31. 10. 2024 se žáci IV.A vypravili do DKMO na divadelní představení Rákosníček a jeho rybníček. Žáci si představení užívali, herci je průběžně vtahovali do děje, mohli s nimi spolupracovat, což se jim moc líbilo. Po celou dobu byli velmi pozorní a aktivní. V závěru představení herce odměnili zaslouženým potleskem.
PhDr. Jarmila N. Nelhübelová
Jedním z efektivních nástrojů, které mohou pedagogové využít k prevenci a řešení šikany, jsou preventivní karty. Tyto karty nejen že pomáhají žákům lépe porozumět situacím, ve kterých se mohou ocitnout, ale také jim poskytují prostor pro otevřenou diskusi o emocích, respektu a empatii.
Preventivní karty jsou jednoduché, ale velmi mocné nástroje, které mohou mít různou podobu – od obrázků a scénářů po otázky a úkoly. Tyto karty mohou být zaměřeny na různé aspekty šikany: od rozpoznávání nevhodného chování po způsoby, jak situaci řešit. Pomocí karet mohou žáci aktivně přemýšlet o tom, jaké pocity a důsledky jednotlivé situace vyvolávají.
Práce s preventivními kartami pomáhá budovat kulturu vzájemného respektu a porozumění. Když žáci získají dovednosti, jak rozpoznat a řešit šikanu, stávají se aktivními účastníky procesu vytváření bezpečného prostředí, kde se každý cítí vítán a chráněn.
Žáci ZŠS pracují s Albi tužkami v knihách, v kterých mohou díky speciální technologii číst a hravou formou poznávat např. práci policisty, hasiče apod.
Za dotaci k nákupu preventivních karet a Albi knížek pro ZŠS děkujeme KÚ MSK.
Mgr. Marie Šnokhousová
Na naší škole proběhl jedinečný projekt s názvem „Masterchef“, který nabídl žákům možnost vyzkoušet si roli šéfkuchařů. Projektové hodiny, financované nadací OKD v rámci programu Prací k lepší budoucnosti, probíhaly ve školní kuchyňce a zúčastnili se jich postupně všichni žáci školy. Tématem byly těstoviny, jejichž příprava dala dětem prostor rozvíjet své kuchařské schopnosti a kreativitu.
Každá třída se ve školní kuchyňce postupně seznámila se základy vaření těstovin a byla provedena jednotlivými kroky jejich přípravy, od vaření samotné suroviny až po dochucení a úpravu talíře. Žáci si mohli vyzkoušet různé recepty, což je motivovalo k tomu, aby zapojili vlastní nápady a dodali pokrmu osobitý styl. Pod vedením učitelů se naučili nejen vařit, ale osvojili si i základní hygienické návyky a bezpečnostní pravidla, která jsou při práci v kuchyni nezbytná.
Projektové hodiny „Masterchef“ se pro žáky staly příležitostí, jak rozvíjet praktické dovednosti, týmovou spolupráci a odpovědnost. Každý tým měl přidělený úkol, ať už to byla příprava těstovin, omáček nebo příprava surovin. Výsledkem byla pestrá škála těstovinových jídel, které žáci společně ochutnali a porovnali své kulinářské výtvory.
Podpora nadace OKD a programu Prací k lepší budoucnosti umožnila vytvořit smysluplnou a zábavnou vzdělávací zkušenost, která žáky motivovala k dalšímu objevování v oblasti vaření. Projekt se setkal s velkým ohlasem a přispěl k rozvoji praktických dovedností dětí, což jistě zúročí nejen v domácím prostředí, ale i v dalších vzdělávacích aktivitách.
Mgr. Michal Sebroň
Nastal podzim a v tomto období se již několik let účastníme krajské výtvarné soutěže Barevný podzim, kterou organizuje DDM v Ostravě-Porubě. Žáci vytvořili na dané téma krásné práce, byli velmi kreativní. Učitelé v rámci třídní soutěže vybrali nejhezčí práce. Ty jsme odeslali a budou reprezentovat naši školu.
Děkujeme žákům I.A , IV.A, V.A, VI. A, VII.A a VIII.A za jejich dobrovolnou účast a zejména za jejich výtvarná dílka.
PhDr. Jarmila N. Nelhübelová
Říjen je měsícem, kdy se sbírají plody podzimu a jsou různými způsoby využívány. Přírodniny v tomto období jsou inspirací všem kutilům, sběratelům, ale také pedagogům, pro které bývají žněmi plných nápadů.
Letos jsme se v naší třídě V. B rozhodli věnovat projektovému dni jinak než obvykle. Zvolili jsme brambory, které u nás patří k základním zemědělským plodinám a jsou velmi oblíbené pro svou mnohostrannost nejen v kuchyni, ale také v jiných oblastech. Děti soutěžily v chůzi s bramborou na lžíci, kutálením z místa na místo, udržením brambory na hlavě, cvičily s ní podle hudby. V pracovních činnostech razily do brambor tvary, namáčely v barvách a otiskovaly je na papír. Také si z nich vyrobily ježka a panáčka Bramboráčka. Završením tohoto projektu byla vlastní výroba „Hranolek a bramboráků“ v kuchyňce naší školy. Tyto dny ve škole mají naše děti moc rády a užily si ho každý podle svého.
Mgr. Ivana Valčáková
Den stromů není žádným novým svátkem, a také my ho na naší škole slavíme již několikátým rokem. Tato oslava má dlouholetou tradici – po celém světě se připomíná už od poloviny 19. století, a v naší republice dokonce od roku 1906. Původně se Den stromů slavil začátkem dubna, ale protože na podzim září stromy všemi barvami, a je to také ideální období na výsadbu, byl termín přesunut na 20. října. Letošní oslavu pro děti z prvního stupně připravili žáci z VIII. A, kteří nachystali několik stanovišť plných aktivit a zábavy. Starší spolužáci nejen dohlíželi, ale také pomáhali mladším s úkoly na jednotlivých stanovištích, čímž posílili vzájemnou spolupráci a rozvoj dovedností. Každá aktivita měla své kouzlo a zaměřovala se na jinou dovednostní oblast. Například v běhacím pexesu děti hledaly dvojice stromů, zatímco v další aktivitě skládaly rýmy, hledaly mnohoznačná slova a názvy ovocných stromů. Na jiném stanovišti měly za úkol dokreslit druhou polovinu listu, čímž rozvíjely svou představivost a motoriku. V chemicko-biologickém koutku žáci extrahovali zelené barvivo - chlorofyl z listů, což jim umožnilo vidět přírodní procesy zblízka. Byť byly rozdrcené listy žluté a hnědé, obarvená voda byla zelená. Na posledním stanovišti se zaměřili na spolupráci ve skupinách – společně sbírali listy, ze kterých pak tvořili korunu pro vítěze z pexesa. Celé dopoledne vyvrcholilo společným zpěvem písně „Stromy“, což krásně uzavřelo tuto slavnostní událost. Spojení prvního a druhého stupně bylo naprosto skvělé, a žáci VIII. A si zaslouží velkou pochvalu za svou organizaci a pomoc. Všem patří obrovské díky!
Mgr. Eva Podzimková, Mgr. Marie Šidlová
Dne 18. října se ve třídě uskutečnil projektový den s názvem „Podzimní úroda“. Během celého týdne se žáci zapojovali do různých aktivit zaměřených na počítání zeleniny, skládání názvů jednotlivých druhů a hravé počítání jablíček a hrušek. Nechyběla ani zábavná činnost, při které děti přikládaly stíny a vytvářely obrázky stromů a ovoce. Povídali jsme si o různých druzích ovoce a zeleniny, přičemž žáci zapojili všechny smysly, aby rozpoznávali barvy, chutě, tvary i vůně jednotlivých plodů. Největším zážitkem byla příprava dýňové polévky a bramborových placek, kterou si všichni opravdu užili. Na závěr jsme si pochutnali na připravených dobrotách a zakončili tak den plný zábavy a učení.
Mgr. Iveta Koštialiková, Alena Russnáková, Pavlína Bajdová
V polovině října se VI.B zbarvila do oranžova. Připravili jsme si totiž tvořivé „Dýňobraní“.
Podzim je charakteristický svou barevností a nás provázela oranžová barva, tedy barva dýně, které se projektový den týkal. Děti malovaly nebo dlabaly dýně, tvořily z přírodnin a dýňových semínek podzimní dekorace a obrázky. Přečetli jsme si příběh, díky kterému jsme se dozvěděli, proč se vlastně dýně pojí k podzimním oslavám. Poté jsme společnými silami dýni hokaido očistili, vydlabali semínka, nakrájeli a dali vařit. Mezitím jsme si vystřihli a nabarvili papírové dýně a dali je sušit. Přečetli jsme si pohádku “O dýni Dýničce" a pohráli jsme si s rýmy podzimních básniček. Odměnou pro všechny byla dýňová polévka s praženými dýňovými semínky a z úsměvů dětí nebylo pochyb, že se dětem tento netradiční den moc líbil.
Mgr. Monika Chvějová
Dnes se žáci VIII.A vydali na exkurzi do botanické zahrady, která byla zaměřena na sukulenty. Sukulenty jsou rostliny, které umí shromažďovat ve svém těle (stonku nebo listech) vodu, která jim umožňuje přežít i velmi dlouhá období sucha. Nejvíce nás zaujaly nádherné kaktusy – některé byly dokonce rozkvetlé a jiné zase dosahovaly úctyhodných rozměrů. Byli jsme překvapeni množstvím tropických a subtropických rostlin, které jsme v botanické zahradě viděli. Povídali jsme si o léčivém aloe vera, viděli jsme např. kaktusy z Brazílie a Argentiny a dozvěděli jsme se i o kaktusu, který žvýkali indiáni jako drogu.
Velmi zajímavé bylo vyprávění o roubování kaktusů, což jsme doposud znali pouze u ovocných stromů. U kaktusů se však roubování používá třeba pro urychlení kvetení nebo zvýšení odolnosti rostlin. Na závěr exkurze se žáci zapojili do vědomostní soutěže, kde mohli vyhrát dva větší Ferokaktusy. První vyhrála Nikol a druhý Míša.
Velké poděkování patří panu Potykovi za jeho nádhernou sbírku rostlin a za to, že se nám věnoval. Kromě poznání nových druhů rostlin jsme také strávili čas v klidném prostředí. Jelikož byla zima, zastavili jsme se po cestě zahřát v cukrárně, kde jsme si vychutnali svačinu a čerstvě upečené koláčky. Zpátky do školy jsme šli pěšky, abychom zůstali fit.
Exkurze byla financována z projektu MAP IV a velmi děkujeme za tuto příležitost.
Mgr. Marie Šidlová