Jaro je tady! A právě s příchodem tohoto ročního období jsme se rozhodli, že si ho naplno užijeme a oslavíme v přírodě. Ve středu 2. dubna 2025 jsme si naplánovali projektový den, který se nesl v duchu jarního tvoření a objevování krás přírody. Tento den jsme strávili nejen venku, ale také se zabývali kreativními aktivitami ve třídě a učili se více o změnách, které jaro přináší do naší přírody. Na začátku dne jsme se pustili do kreativního tvoření v duchu jara a Velikonoc, některé výrobky z tohoto dne využijeme na Velikonoční výstavě, kterou naše škola pořádá Po kreativní části dne jsme se vydali na vycházku do okolní přírody, konkrétně do Zámeckého parku v Orlové. Cílem bylo pozorovat jarní změny, které se dějí kolem nás. Během procházky jsme se zaměřili na rostliny, které začínají kvést, a ptáky, které jsme zaslechli. Všichni jsme si zapisovali pozorování do pracovních listů, které jsme dostali na začátku vycházky. Ty obsahovaly úkoly, které se zaměřovaly na rozpoznávání rostlin, jež jsou typické pro jaro.
Na závěr se každý z nás podělil o své zážitky z vycházky i o to, co se mu nejvíce líbilo při tvoření. Tento den byl nejen plný zábavy a tvořivosti, ale také nám dal možnost více si všímat změn, které jaro přináší do naší přírody.
Mgr. Pavlína Marečková
Dne 2. dubna, který byl organizací OSN vyhlášen Světovým dnem porozumění autismu, jsme si i my na naší škole připomněli důležitost podpory a porozumění lidem s autismem. Na znamení solidarity se žáci i pedagogové nejen speciálních, ale i praktických tříd oblékli do modré barvy, která je symbolem autismu.
Tento den jsme nazvali“ Svět očima autismu“, abychom lépe přiblížili, jak osoby s autismem vnímají svět kolem sebe. V rámci programu, který probíhal v tělocvičně, jsme pro žáky připravili různé aktivity. Použili jsme didaktické pomůcky a interaktivní úkoly zaměřené na smyslové vnímání, komunikaci, orientaci v prostoru a rozvoj motoriky.
Celý den se nesl v duchu tolerance, respektu a vzájemného pochopení. Žáci i učitelé se aktivně zapojili, a bylo krásné vidět, jak se ostatní snaží porozumět těm, kteří vnímají svět jinak, a jak si uvědomují důležitost přijetí a podpory.
Děkujeme všem, kteří se do akce zapojili a pomohli vytvořit atmosféru plnou radosti a vzájemného porozumění.
Mgr. Radomíra Duszková
Ve čtvrtek v podvečer se naše škola proměnila v pohádkové místo, kde měli žáci 8. a 9. ročníku možnost zažít noc plnou příběhů a dobrodružství. Noc s Andersenem je každoroční akce, která dětem přibližuje kouzlo literatury a podporuje jejich vztah ke čtení. Vybaveni spacáky a polštářky se tak naši čtenáři ponořili do světa pohádek. Na úvod večera jsem dětem přečetla krátký příběh o životě Hanse Christiana Andersena, ve kterém se dozvěděly, jak se z chudého chlapce s velkou fantazií stal světoznámý spisovatel. Po přečtení příběhu dostal každý svůj deník, kam si zapisoval zajímavosti, které ho zaujaly – například že Andersen chtěl být hercem, pocházel z chudé rodiny a napsal pohádky jako Malá mořská víla, Ošklivé káčátko nebo Císařovy nové šaty.
Následně jsme si nachystali žíněnky na spaní a poté jsme si společně připravili večeři. Den předem jsme v pracovních činnostech zadělali těsto na pizzu, a tak si žáci mohli vytvořit pizzu podle svých chutí. Samozřejmě jsme využili formy na pečení, které byly pořízeny z projektu a výsledkem byla skvělá večeře, kterou si děti opravdu užily. Po večeři následovala hygiena a příprava na spaní – spacáky a deky se rozprostřely po třídě a my jsme se znovu ponořili do světa pohádek. Večerní čtení tentokrát nepatřilo Andersenovi nýbrž Malému princi. Tuto knihu jsme začali číst již dříve - před a po návštěvě divadla, tudíž jsme ji měli rozečtenou. Děti naslouchaly v naprostém tichu, ponořené do krásného příběhu. Po pohádce jsme si ještě pustili film Skejťačka, avšak únava byla silnější než zvědavost a někteří už během filmu usnuli. Budeme ho tedy muset dokoukat někdy příště.
Ráno nás čekal budíček v 7.00 a den jsme odstartovali rozcvičkou na školním hřišti – pět koleček kolem hřiště a pořádné protažení nás dokonale probudily. Poté jsme se převlékli do tepláků, čímž jsme si zpestřili den, protože pátek byl pro nás dnem teplákovým. Pak už nás čekala chutná snídaně – kváskové lívance s marmeládou, Nutellou a ovocem. Nezapomněli jsme ani na přípravu školních svačin – čerstvé bagetky se šunkou, sýrem a zeleninou. Během dne si děti sdělovaly své dojmy a dokončovaly deníky, kam si zapisovaly své zážitky a postřehy. Některé děti napsaly, že se jim splnil sen, když mohly přespat ve škole.
Tato akce nebyla jen o zábavě, ale měla i velký vzdělávací přínos. Děti si rozšířily znalosti o H. Ch. Andersenovi a jeho dílech, rozvíjely čtenářskou gramotnost, učily se vnímat příběhy v širších souvislostech a vyjadřovat své pocity z četby. Také si procvičily psaní a formulaci myšlenek v denících. Při přípravě pizzy se zapojily do praktické výuky, kde si osvojily základní dovednosti v kuchyni a spolupráci při přípravě jídla. Ranní rozcvička zase podpořila zdravý životní styl a pohybové návyky.
Celá akce byla krásným propojením literatury, tvořivosti, pohybu i gastronomie a budeme na ni dlouho vzpomínat. Noc s Andersenem byla opravdu kouzelná. Děkujeme i paní učitelce Chvějové, která strávila noc s námi. Už teď se těšíme na další ročník.
Mgr. Marie Šidlová
Pátek 28. 3. 2025 byl na Základní škole Jarní v Orlové dnem výjimečným. Tradičně tento den po celé České republice připomíná odkaz Jana Ámose Komenského a patří všem učitelům. Letošní oslava tohoto svátku proběhla ovšem na ZŠ Jarní neobvyklým způsobem. Pedagogové se jej totiž rozhodli věnovat rodičům a uspořádali Den pro rodiče. Ti mohli během pátečního dne zblízka nahlédnout do každodenního života školy a práce pedagogických pracovníků s jejich dětmi. Účast rodičů na náslechových vyučovacích hodinách byla pro ně jedinečnou příležitostí k pozorování svých dětí během samotného vyučování.
Poté mohli rodiče společně se svými dětmi až do odpoledních hodin navštívit kancelář školní sociální pedagožky, kde se konal charitativní školní sekáč s oblečením z kolekce jako/léto. Tato sbírka oděvů, obuvi a doplňků vznikla za přispění pedagogických pracovníků školy s cílem podpořit dobrou věc a pomoci těm, kteří to potřebují. Řada rodičů i žáků si tak bezplatně odnesla domů oblíbené kousky oblečení, s nimiž doplní své outfity během nadcházející sezóny. Celá akce přinesla do školního prostředí pocit sounáležitosti, a zároveň byla krásným připomenutím důležitosti spolupráce mezi školou a rodinou, a to jak v oblasti vzdělání, tak i v aktivitách, které podporují místní komunitu.
Mgr. Nikola Jankurová, školní sociální pedagog
Pro třídy ZŠS jsme v rámci projektu Táhneme za jeden provaz stanovili úkol s dětmi nastudovat a předvést pohádku, na jejímž konci vyplyne poučení.
Prevence v pohádce je často představována jako varování nebo lekce, která má návodem posloužit k tomu, jak se vyhnout negativním následkům v reálném životě. V pohádkách se mohou objevovat různé formy prevence – od důrazu na správné chování, přes varování před nebezpečím, až po ukázky, jak se vyhnout chybám, které postavy dělají. Prevence v pohádkách tedy často pomáhá k tomu, aby děti pochopily, že dobré rozhodování a zodpovědné chování mohou mít pozitivní následky, zatímco neuvážené činy vedou k problémům.
Do nácviku se zapojili všichni žáci s paní učitelkami a asistentkami. A tak vznikaly působivé dramatizace známých i méně známých pohádek – O pilné slepičce, My se čertů nebojíme, O řepě, O Budulínkovi, O jarním sluníčku. Pohádky byly doplněny písničkami s pohybem, zajímavými úkoly i sladkou odměnou. Přátelskou atmosféru si užili herci i diváci.
Mgr. Marie Šnokhousová
Projektový den ve škole Táhneme za jeden provaz má totožný název jako celoroční projekt s dotací od KÚ MSK. Tím, že všichni „táhneme za jeden provaz“ prokazujeme spolupráci a týmového ducha. Podporujeme u dětí společné úsilí, podíl na odpovědnosti. Cílem bylo příjemné a uklizené prostředí kolem školy. Z dotace jsme nakoupili pracovní pomůcky a děti se pustily do práce – zametaly, shrabovaly listí, zastřihávaly trávník, kypřily truhlíky k setí.
Žáci si rozdělili úkoly a vzájemně si pomáhali. Pracovními aktivitami zkrášlovali prostředí podle svých představ. Pracovali s přírodními materiály, utvářeli si vztah k ekologii. Rozvíjeli svou jemnou motoriku. S ostatními spolužáky se vzájemně podporovali. Získali pocit zodpovědnosti za svou práci a její dokončení. Děti si navzájem uznávaly své výkony a ocenily společné úsilí. Pocit dobře vykonané práce je silně motivující a my doufáme, že naše žáky bude provázet i do budoucna.
Mgr. Marie Šnokhousová
V rámci projektu Táhneme za jeden provaz podpořeného dotací KÚ MSK si žáci speciálních tříd VI. B a IX. A, připravili pohádku O jarním sluníčku. S pomocí pedagogických pracovníků nacvičili příběh plný krásných písniček, ve kterém se objevily postavy jako sluníčko, mraky, dešťová víla a zvířátka. Pohádka přinesla dětem nejenom radost, ale také důležité ponaučení. Ukázala jim, že i když se mohou objevit mraky a déšť, tedy překážky a těžkosti, vždy nakonec vyjde slunce pokud si lidé pomáhají a táhnou za jeden provaz. Pohádka jim připomněla, že dobro vždy vítězí nad nepřízní osudu a že společně dokážeme víc než sami.
Na pohádku se přišli podívat nejen rodiče, ale také žáci ZŠ praktické z I. A a III. A, kteří si představení velmi užili. Po skončení pohádky na všechny čekala interaktivní část – žáci si společně prošli stanoviště s úkoly. Symbolickým zakončením byla tančící barevná šátková síť, která ukázala, že když se spojíme, můžeme vytvořit něco krásného-ať už v pohádce, ve škole nebo v životě.
Celý den se nesl ve znamení radosti, spolupráce a příchodu jara, což bylo vidět i na usměvavých tvářích dětí i rodičů, kteří odcházeli s pocitem, že jaro už je opravdu za rohem.
Mgr. Radomíra Duszková a Mgr. Monika Chvějová
Ve čtvrtek 27. 3. 2025 se na naší škole konalo školní kolo recitační soutěže pro žáky prvního stupně. Soutěže se zúčastnili žáci od prvních do pátých tříd. Každý z nich si pečlivě připravil báseň a s nadšením se postavil před své spolužáky. Porota, která byla složená z učitelů, hodnotila nejen plynulost projevu, ale také výraz, práci s hlasem a schopnost zaujmout posluchače. Velký obdiv patří všem soutěžícím, kteří našli odvahu vystoupit před svými spolužáky. Po pečlivém rozhodování porota vyhlásila vítěze, kteří si odnesli diplomy, medaile a drobné ceny. Ani ostatní soutěžící však neodešli s prázdnou a dostali alespoň malou drobnost v podobě bonbónů. Největší odměnou pro všechny zúčastněné ale byla radost z recitace a potlesk spolužáků. Recitační soutěž se opět ukázala jako krásná tradice, která pomáhá dětem rozvíjet komunikační dovednosti. Už teď se těšíme na další ročník.
Mgr. Eva Podzimková
Žáci VIII. B se zapojili do dalšího úkolu v rámci programu Recyklohraní na téma „Stromy superhrdinové“. Cílem bylo ukázat žákům, jak jsou stromy důležité nejen pro lidi, ale i pro zvířata a ostatní rostliny. Pracovali jsme s hracími kartami - obrázky stromů jako superhrdinů, kteří zadržují vodu, tlumí hluk, čistí ovzduší, produkují kyslík a plní mnoho dalších užitečných funkcí. Povídali jsme si o rozdílech mezi listnatými a jehličnatými stromy, o zvířatech, která žijí v lese, a o tom, jak les lidem poskytuje příjemné místo k odpočinku. Vybarvovali jsme jednotlivé vlastnosti stromů, dokreslovali stromy a jejich plody. Na závěr se žáci snažili uhodnout jednoduché hádanky o lesních zvířatech. Celý projekt byl pro žáky přínosný a zábavnou formou jim ukázal, jak se ke stromům chovat, jak je chránit a pečovat o ně.
Mgr. Iveta Koštialiková
Voda je součástí našeho každodenního života, ale zamysleli jste se někdy nad tím, jak moc je pro nás důležitá? My ano! V pátek 21. března si žáci v rámci projektového dne připomněli „Světový den vody“. Nejprve jsme si pomocí obrázků ve tvaru kapek ukázali, kde všude vodu najdeme a proč ji tolik potřebujeme. Povídali jsme si také o tom, jak s ní můžeme šetřit ve škole i doma, kde se u nás nachází vodojemy a k čemu slouží. Poté jsme prováděli grafomotorická cvičení, počítali kapky. Abychom si lépe představili, jak voda koluje v přírodě, sestavili si žáci vlastní koloběh vody z připravených obrázků. Nakonec jsme si poslechli pohádku o Kapičce, která nás zavedla do čističky odpadních vod. Na závěr jsme si symbolicky připili sklenicí čisté vody nejen na zdraví, ale i na připomenutí toho, že bez vody by život nebyl možný.
Mgr. Iveta Koštialiková