Naše škola se stala příjemcem podpory z projektu Nadace OKD „Prací k lepší budoucnosti“, která umožnila rozšířit a zkvalitnit výuku v oblasti pracovních činností. Díky finanční pomoci jsme mohli do našich školních kuchyní pořídit nové vybavení a suroviny, které posouvají naše hodiny vaření na vyšší úroveň.
Projekt OKD se zaměřuje na podporu vzdělávání, praktických dovedností. Využili jsme příležitosti získat prostředky na obohacení praktické výuky tak, aby žáci získali cenné zkušenosti nejen s přípravou pokrmů, ale také se zásadami hygieny, organizace práce a zdravého stravování.
Žáci se učí připravovat pokrmy od jednoduchých jídel až po složitější recepty, čímž si zlepšují nejen kuchařské schopnosti, ale také získávají důvěru ve své dovednosti a učí se efektivně spolupracovat s ostatními. Kromě základních receptů se zaměřujeme i na zdravé stravování, což je pro mladou generaci velmi důležité.
Díky podpoře z projektu OKD má naše škola možnost vést praktickou výuku na úrovni, která podporuje zdravé životní návyky a rozvoj klíčových dovedností pro život.
Mgr. Michal Sebroň
V září naše škola ZŠ Jarní využila nabídky Národného inštitútu vzdelávania a mládeže a Knihovny Jiřího Mahena v Brně a přihlásila se do 15. ročníku česko - slovenského projektu Záložka do knihy spojuje školy. Činíme tak již několik let, protože se jedná o velmi hezký projekt, který podporuje čtenářskou gramotnost, poznávání jazyka, literatury, historie, kultury, regionálních zvyků, vzájemnou komunikaci a spolupráci mezi školami.
V říjnu jsme obdrželi kontaktní údaje. Letos budeme spolupracovat se Spojenou školou, Tehelná 23 v Lipanoch. Vždy nás velmi těší výroba záložek pro slovenské žáky, které jim koncem října odesíláme a s radostí pak očekáváme ty jejich. Letos budeme tvořit na krásné téma Od mravence po velrybu – inspirující svět zvířat. Tak už jen s radostí začít ….
PhDr. Jarmila N. Nelhübelová
Krásné a teplé zářijové počasí přímo vybízelo k aktivitám venku, čehož využili žáci druhého stupně praktických tříd během hodin výtvarné výchovy.
Úkol byl jasný - vytvoř podle fantazie z přírodních materiálů v okolí cokoli.
K jejich výtvorům patřily domek, mandaly, srdce, květiny a mnoho dalších.
Díky volné tvorbě a inspiraci přírodou vznikla roztodivná díla, která odrážejí kreativitu, ale i pozorovací schopnosti žáků.
Tato aktivita nejen rozvíjela estetické vnímání a cit pro krásu přírody, ale učila týmové spolupráci nebo vzájemné inspiraci.
Mgr. Mikulášková Šárka
V úterý 24. září se žáci ZŠS – autistické třídy, zúčastnili exkurze v místní Botanické zahradě, která je chloubou pana O. Potyky. Tento speciálně zvolený výlet byl zaměřen na to, aby dětem umožnil prozkoumat přírodu, poznat nové rostliny a prožít chvíle v klidném prostředí. Exkurze měla nejen vzdělávací, ale i terapeutický rozměr. Pro žáky s PAS je příroda často místem, kde se mohou uvolnit a soustředit na jednoduché, ale přitom významné podněty. Děti odcházely z Botanické zahrady s úsměvem a pozitivními dojmy.
Mgr. Radomíra Duszková
Celý první podzimní školní den jsme věnovali projektovému vyučování o podzimu. Na začátku jsme s žáky hledali znaky podzimu, vypracovali jsme pracovní list. Žáci poznávali, pojmenovávali a třídili přírodniny. Vybírali typické podzimní počasí. Pohybově ztvárnili vítr a také jsme si zazpívali písně k podzimu, které jsme doplnili tancem. Nejvíce se žákům líbila výtvarná aktivita – kdy pomocí prstových barev na velký formát zobrazili barevný podzim.
Mgr. Michaela Sasoňová
Stejně jako v loňském školním roce i letos na ZŠ Jarní funguje pozice sociálního pedagoga, kterou nově vykonává Mgr. Nikola Jankurová. Jejím cílem je pokračovat v úspěšné práci své předchůdkyně a podílet se především na vytváření pozitivního klimatu ve škole. Měsíc září je proto mimo jiné věnován vzájemnému seznamování. Během společných setkání se žáci s nově příchozím sociálním pedagogem poznávají za pomocí různých aktivit a her, a kromě jiného se zaměřují na pozitivní vnímání sebe i druhých.
Také rodiče našich žáků se mohou na nového školního sociálního pedagoga v případě potřeby obrátit. Kontaktní údaje jsou k dispozici na vizitce ve fotogalerii, popřípadě u třídních učitelů.
Mgr. Nikola Jankurová
Táhneme za jeden provaz je název projektu, který podporuje primární prevenci na škole. Na tento projekt jsme získali dotaci 40 000,-Kč od KÚ MSK.
To, že všichni táhneme za jeden provaz znamená, že se vzájemně podporujeme, respektujeme, společně komunikujeme, oceňujeme.
V projektu využijeme prožitkové programy, ve kterých se žáci budou učit předcházet rizikům patologických jevů. Projektové školní dny zaměříme na sportovní, výtvarné a pracovní činnosti. Zapojíme žáky do výtvarného ztvárnění plakátu s preventivní tematikou. Uspořádáme sportovní akci s netradičním nářadím a pomůckami. Žáci se budou moci podílet na úpravě zeleně v okolí školy. Pro žáky ZŠS připravíme pohádky s preventivní tematikou. Posílíme jejich povědomí o rizicích v životních situacích a způsobu řešení se závěrečným poučením. Žáci mohou pracovat s ALBI knihami s tužkou a využít je k smyslovému vnímání a poznávání světa.
Za poskytnutou dotaci děkujeme KÚ MSK v Ostravě. Aktivitami za získané finance podpoříme preventivní působení na žáky naší školy.
Mgr. Marie Šnokhousová
Na konci školního roku úspěšně finišoval projekt „Hravě stravovat se zdravě“, který přinesl dětem nejen mnoho nových poznatků o zdravém stravování, ale také praktické dovednosti v kuchyni. V rámci tohoto projektu žáci připravovali recepty, ze kterých byla sestavena školní kuchařka plná zdravých tipů na svačinky. Školní kuchařka bude sloužit pro naše žáky a jejich zákonné zástupce. Kromě přípravy pokrmů si žáci navrhovali a tvořili vlastní prostírání, čímž rozvíjeli svou kreativitu a estetické cítění.
Tento projekt byl podpořen Moravskoslezským krajem, který poskytl finance na nákup materiálu jako byly laminační fólie, výkresy, pastelky či papíry. Také byly z projektu nakoupeny potřebné potraviny pro přípravu pokrmů. Díky této dotaci měly děti jedinečnou příležitost naučit se připravovat zdravé a chutné pokrmy, což by bez finanční podpory nebylo možné.
Velmi děkujeme Moravskoslezskému kraji za tuto příležitost, která umožnila dětem osvojit si důležité dovednosti pro zdravý životní styl. Tento projekt zároveň podpořil prevenci před poruchami příjmu potravy, která je důležitým aspektem pro zdravý vývoj dětí. Věříme, že získané znalosti a zkušenosti budou pro žáky cenným přínosem a že školní kuchařka, která byla v průběhu projektu vytvořena bude inspirací v přípravě svačinek nejen pro děti, ale i pro jejich zákonné zástupce. A to ať už během školního roku nebo i v průběhu dalších let.
Mgr. Marie Šidlová
Vážení rodiče.
Přichází čas dní plných her, radovánek a zaslouženého odpočinku. Veďte děti k zásadám bezpečného chování, k ochraně vlastního zdraví a života, a zamezte zbytečným rizikům úrazu, či jinému nežádoucímu chování. Domluvte se s dětmi na určitých pravidlech, důvěřujte jim, ale zároveň si jejich dodržování prověřujte. Dbejte na dostatečné zajištění dohledu nad dětmi.
Stejně jako učitelé ve škole i vy poučte děti o bezpečnosti silničního provozu, o škodlivosti, rizicích a následcích drog, o bezpečnosti při koupání, o rizicích adrenalinových sportů a nebezpečných aktivit, o rizicích styků s neznámými osobami, o bezpečné komunikaci na sociálních sítích.
Všem dětem přejeme krásné prázdniny plné zajímavých zážitků a v září se těšíme na shledání ve škole.
Mgr. Marie Šnokhousová
Koncem června se tradičně scházíme na zahradě v blízkosti školy, kde nás i letos pozvali rodiče Elišky Božíkové. Setkání s rodiči žáků bylo moc fajn. Pod pergolou, obklopeni krásně upravenou zahradou jsme si povídali o prožitém roku ve škole, akcích, ale hlavně o dětech, jejich hláškách, kterým jsme se zasmáli. Děti si tam vyhrály, pohoupaly na houpačce, opekly si párek, „zabubnovaly“ známe písničky, které se v průběhu roku naučily, a také nakrmili a pohladili dva králíčky, kteří si v ohradě volně pobíhají. Počasí nám vyšlo a posezení u kávy a samých dobrot, bylo příjemným zakončením školního roku. Děkujeme!
Mgr. Ivana Valčáková