3.3.2023 jsme si v rámci českého jazyka připravili projektovou hodinu, která byla zacílená na zdravý životní styl, vztahy, rizikové chování, náboženství, návykové látky, hazardní hráčství, šikanu, agresi, konflikty, prevenci rasismu, xenofobii, kyberšikanu, bezpečné užívání sociálních sítí, her, toleranci, přátelství, komunikaci, spolupráci, osobní rozvoj apod.
Využili jsme interaktivní deskovou hru pro školu a rodinu s názvem Cesta labyrintem města. Pro tuto herní činnost jsme zvolili alternativní formu hromadného vyučování, a to komunitní kruh, který vytvořil efektivnější prostor pro verbální a neverbální komunikaci a spolupráci žáků.
Ti pracovali ve čtyřech skupinách, ve kterých se mohli vzájemně radit a pomáhat si. Postupně si vytahovali kartičky s otázkami na výše uvedená témata. Odpovídali dle svého uvážení.
Hra se žákům líbila. I proto, že si velmi rádi povídají a diskutují. Hodně se o sobě navzájem dozvěděli, ale se i poučili a pobavili. Určitě si tuto hru ještě někdy společně v rámci prevence sociálně patologických jevů zahrajeme.
PhDr. Jarmila Neli Nelhübelová, tř. učitelka
6.3.2023 se žáci V.A vypravili do DKMO na divadelní představení. Čekala je pohádka o vodníku Česílkovi. Usadili se do sedaček a s potleskem uvítali herce ze Zlína, kteří se postupně měnili v celou řadu pohádkových postav (ve vodníka, vodnici, knížepána, kněžnu, rusalku). V krásných barevných kostýmech rozehráli pohádkový příběh, který se žákům moc líbil. Ti ocenili výkony herců i šťastný konec, který zpravidla pohádku provází. Ve třídě jsme si ještě o pohádce a kulturním prožitku žáků společně vyprávěli.
PhDr. Jarmila Neli Nelhübelová, třídní učitelka
Fazole Mungo jsou původem z Indie, mají zelenou barvu a využívají se pro výbornou nutriční hodnotu. Jsou bohaté zejména na bílkoviny, vlákninu a vitamíny A, C, B. Nechybí jim ani hořčík, vápník, železo a sodík.
Klíčení se provádí ve speciálních klíčících miskách nebo sklenicích. Jelikož jsme nic takového neměli, poradili jsme si „domácí výrobou“. Ke klíčení jsme použili zavařeninovou sklenici a jako sítko nám posloužila záclona. Nejprve jsme mungo klíčky přebrali. Poté je umístili do sklenice, do které jsme napustili vodu a klíčky 3x propláchli. Nechali je přes noc stát ve vodě a odpočívat. Následující den ráno jsme viděli, jak klíčky zvětšily svůj objem. Poté jsme vodu vypustili a sklenice otočili dnem vzhůru. Izolepou jsme je připevnili k nádobě, aby mohla zbytková voda ještě vytéct ven. Pak už stačilo každý den klíčky 1-2x propláchnout a čekat, dokud nepustí kořínky. Trvalo to cca 3 dny. Přes víkend jsme Mungo nechali ještě klíčit, ale uchovali jsme je v lednici, abychom chladem zpomalili proces klíčení. Po víkendu jsem žákům donesla čerstvý chléb, který jsme si natřeli sýrem a posypali vyklíčenými Mungo fazolkami. Doba klíčení byla cca 6 dnů. Chutnaly sladce, jako zelený hrášek.
Bc. Marie Šidlová
Poslední únorový den naše žáky opět navštívily loutky pan Barvička se slečnou Mašličkou. Tentokrát společně s žáky v rámci tvořivé hry vyráběli dort k narozeninám slečny Mašličky. Také se vydali na louku, aby natrhali kytici plnou pestrobarevných květin a vyrobili náhrdelník, kterým obdarovali slečnu Mašličku.
Terapie se dětem moc líbila a díky nadaci OKD, která podpořila náš projekt "Divadlo dětem", se můžeme na šikovné lektory, pana Barvičku a slečnu Mašličku těšit, jaká dobrodružství nám připraví na příště.
Mgr. Monika Chvějová
V hodinách pracovních činností vyrábějí naši žáci nejrůznější výrobky. Vyzkoušeli si některé možnosti zpracování dřeva jako je orýsování, řezání, pilování apod. Při výrobě letadélek použili lepené spoje a spojování hřebíky. Sekery spojovali použitím kolíkového spoje. Plechové sýkorky vystřihli pomocí nůžek na plech a opracovali pilníkem. Poté byly umístěny na dřevěnou základnu a vznikl jednoduchý zvedací terč. V průběhu školního roku se dovednosti žáků v pracovních činnostech výrazně zlepšují.
Mgr. Michal Sebroň
Ve škole se snažíme o podporu tvořivosti a kreativity a díky nadaci OKD, která podpořila projekt "Divadlo dětem" a poskytla finance na nákup skvělých a zajímavých výtvarných pomůcek můžeme s dětmi tvořit po celý rok.
Výtvarné potřeby jsme využili na výrobu masek a rekvizit pro náš tradiční školní karneval. V průběhu karnevalu jsme také vyhlásili soutěž o nejkreativnější divadelní rekvizitu či masku, za které byly také náležitě odměněny. Mezi maskami se objevili superhrdinové, Mimoni, lesní zvířátka, ale také indiáni. Hudba, tanec, soutěže a legrace, to byl náš karneval!
Mgr. Monika Chvějová
Dne 27. 2. se žáci všech šesti speciálních tříd sešli v různých maskách v nazdobené tělocvičně školy. Většina z nich byli postavami pohádkovými, ale byla tam i jeptiška, fotbalista, policajt s vězněm, beruška, klokan, motorkář, zpěvák, nebo dýně. Všichni přišli za jediným účelem a to představit se v masce, pobavit se, zasoutěžit si i zatancovat. To vše se dnes dopoledne povedlo pod vedením Bc. Marie Šidlové. Celý program měla pro děti hezky připravený a patří jí náš velký dík.
Dne 27. 2. 2023
Mgr. Ivana Valčáková
Z poskytnuté neinvestiční dotace z rozpočtu Moravskoslezského kraje jsme zakoupili 2 kusy edukační pomůcky Cesta labyrintem města. Plníme další ze stanovených cílů dlouhodobého preventivního programu z projektu Buďme kamarádi.
Tato interaktivní desková hra je moderní alternativou programu primární prevence. Hra otevírá prostor pro diskuzi nad tématy rizikového chování (šikana, drogy, poruchy příjmu potravy, extremismus, alkohol), posiluje sociální a komunikační dovednosti dětí. Žáci "cestují labyrintem města", řeší životní situace, testují své vědomosti, předkládají řešení problému. Žáci odpovídali na otázky, které souvisejí s riziky užívání návykových látek, se škodlivostí kouření, se zdravým životním stylem. Využili také své umění pantomimy.
Odpovědi žáků slouží učiteli jako evaluační nástroj pro hodnocení efektivity preventivního působení. Učitel může s třídou rozvíjet témata k diskuzi, vysvětlovat, trénovat komunikační dovednosti, posilovat povědomí o rizicích a postoje dětí k negativnímu chování a rizikovým situacím.
Mgr. Marie Šnokhousová
Dne 23. 2. žáci VIII. B navštívili Klub Spirála v Orlové, kde tentokrát pracovali s keramickou hlínou. Všichni jsme si dopoledne moc užili a těšíme se na další návštěvu, kdy budeme nanášet glazuru na své výtvory.
Mgr. Iveta Koštialiková, Bc. Eva Balonová, Alena Russnáková
15.2.2023 navštívili žáci V.A DKMO. Čekalo je divadelní představení s názvem Masopustní pohádka. Mysleli si, že je dějová linie pohádky bude provázet masopustními slavnostmi, ale nebylo tomu tak. O masopustu jsme se moc nedozvěděli, ale dva herci hráli různé role a často měnili podobu, hlas a masky. Divadelní představení se žákům líbilo a už se těší na další, které je čeká v březnu.
Jarmila N.Nelhübelová, třídní učitelka