Pátek 28. 3. 2025 byl na Základní škole Jarní v Orlové dnem výjimečným. Tradičně tento den po celé České republice připomíná odkaz Jana Ámose Komenského a patří všem učitelům. Letošní oslava tohoto svátku proběhla ovšem na ZŠ Jarní neobvyklým způsobem. Pedagogové se jej totiž rozhodli věnovat rodičům a uspořádali Den pro rodiče. Ti mohli během pátečního dne zblízka nahlédnout do každodenního života školy a práce pedagogických pracovníků s jejich dětmi. Účast rodičů na náslechových vyučovacích hodinách byla pro ně jedinečnou příležitostí k pozorování svých dětí během samotného vyučování.
Poté mohli rodiče společně se svými dětmi až do odpoledních hodin navštívit kancelář školní sociální pedagožky, kde se konal charitativní školní sekáč s oblečením z kolekce jako/léto. Tato sbírka oděvů, obuvi a doplňků vznikla za přispění pedagogických pracovníků školy s cílem podpořit dobrou věc a pomoci těm, kteří to potřebují. Řada rodičů i žáků si tak bezplatně odnesla domů oblíbené kousky oblečení, s nimiž doplní své outfity během nadcházející sezóny. Celá akce přinesla do školního prostředí pocit sounáležitosti, a zároveň byla krásným připomenutím důležitosti spolupráce mezi školou a rodinou, a to jak v oblasti vzdělání, tak i v aktivitách, které podporují místní komunitu.
Mgr. Nikola Jankurová, školní sociální pedagog
Pro třídy ZŠS jsme v rámci projektu Táhneme za jeden provaz stanovili úkol s dětmi nastudovat a předvést pohádku, na jejímž konci vyplyne poučení.
Prevence v pohádce je často představována jako varování nebo lekce, která má návodem posloužit k tomu, jak se vyhnout negativním následkům v reálném životě. V pohádkách se mohou objevovat různé formy prevence – od důrazu na správné chování, přes varování před nebezpečím, až po ukázky, jak se vyhnout chybám, které postavy dělají. Prevence v pohádkách tedy často pomáhá k tomu, aby děti pochopily, že dobré rozhodování a zodpovědné chování mohou mít pozitivní následky, zatímco neuvážené činy vedou k problémům.
Do nácviku se zapojili všichni žáci s paní učitelkami a asistentkami. A tak vznikaly působivé dramatizace známých i méně známých pohádek – O pilné slepičce, My se čertů nebojíme, O řepě, O Budulínkovi, O jarním sluníčku. Pohádky byly doplněny písničkami s pohybem, zajímavými úkoly i sladkou odměnou. Přátelskou atmosféru si užili herci i diváci.
Mgr. Marie Šnokhousová
Projektový den ve škole Táhneme za jeden provaz má totožný název jako celoroční projekt s dotací od KÚ MSK. Tím, že všichni „táhneme za jeden provaz“ prokazujeme spolupráci a týmového ducha. Podporujeme u dětí společné úsilí, podíl na odpovědnosti. Cílem bylo příjemné a uklizené prostředí kolem školy. Z dotace jsme nakoupili pracovní pomůcky a děti se pustily do práce – zametaly, shrabovaly listí, zastřihávaly trávník, kypřily truhlíky k setí.
Žáci si rozdělili úkoly a vzájemně si pomáhali. Pracovními aktivitami zkrášlovali prostředí podle svých představ. Pracovali s přírodními materiály, utvářeli si vztah k ekologii. Rozvíjeli svou jemnou motoriku. S ostatními spolužáky se vzájemně podporovali. Získali pocit zodpovědnosti za svou práci a její dokončení. Děti si navzájem uznávaly své výkony a ocenily společné úsilí. Pocit dobře vykonané práce je silně motivující a my doufáme, že naše žáky bude provázet i do budoucna.
Mgr. Marie Šnokhousová
V rámci projektu Táhneme za jeden provaz podpořeného dotací KÚ MSK si žáci speciálních tříd VI. B a IX. A, připravili pohádku O jarním sluníčku. S pomocí pedagogických pracovníků nacvičili příběh plný krásných písniček, ve kterém se objevily postavy jako sluníčko, mraky, dešťová víla a zvířátka. Pohádka přinesla dětem nejenom radost, ale také důležité ponaučení. Ukázala jim, že i když se mohou objevit mraky a déšť, tedy překážky a těžkosti, vždy nakonec vyjde slunce pokud si lidé pomáhají a táhnou za jeden provaz. Pohádka jim připomněla, že dobro vždy vítězí nad nepřízní osudu a že společně dokážeme víc než sami.
Na pohádku se přišli podívat nejen rodiče, ale také žáci ZŠ praktické z I. A a III. A, kteří si představení velmi užili. Po skončení pohádky na všechny čekala interaktivní část – žáci si společně prošli stanoviště s úkoly. Symbolickým zakončením byla tančící barevná šátková síť, která ukázala, že když se spojíme, můžeme vytvořit něco krásného-ať už v pohádce, ve škole nebo v životě.
Celý den se nesl ve znamení radosti, spolupráce a příchodu jara, což bylo vidět i na usměvavých tvářích dětí i rodičů, kteří odcházeli s pocitem, že jaro už je opravdu za rohem.
Mgr. Radomíra Duszková a Mgr. Monika Chvějová
Ve čtvrtek 27. 3. 2025 se na naší škole konalo školní kolo recitační soutěže pro žáky prvního stupně. Soutěže se zúčastnili žáci od prvních do pátých tříd. Každý z nich si pečlivě připravil báseň a s nadšením se postavil před své spolužáky. Porota, která byla složená z učitelů, hodnotila nejen plynulost projevu, ale také výraz, práci s hlasem a schopnost zaujmout posluchače. Velký obdiv patří všem soutěžícím, kteří našli odvahu vystoupit před svými spolužáky. Po pečlivém rozhodování porota vyhlásila vítěze, kteří si odnesli diplomy, medaile a drobné ceny. Ani ostatní soutěžící však neodešli s prázdnou a dostali alespoň malou drobnost v podobě bonbónů. Největší odměnou pro všechny zúčastněné ale byla radost z recitace a potlesk spolužáků. Recitační soutěž se opět ukázala jako krásná tradice, která pomáhá dětem rozvíjet komunikační dovednosti. Už teď se těšíme na další ročník.
Mgr. Eva Podzimková
Žáci VIII. B se zapojili do dalšího úkolu v rámci programu Recyklohraní na téma „Stromy superhrdinové“. Cílem bylo ukázat žákům, jak jsou stromy důležité nejen pro lidi, ale i pro zvířata a ostatní rostliny. Pracovali jsme s hracími kartami - obrázky stromů jako superhrdinů, kteří zadržují vodu, tlumí hluk, čistí ovzduší, produkují kyslík a plní mnoho dalších užitečných funkcí. Povídali jsme si o rozdílech mezi listnatými a jehličnatými stromy, o zvířatech, která žijí v lese, a o tom, jak les lidem poskytuje příjemné místo k odpočinku. Vybarvovali jsme jednotlivé vlastnosti stromů, dokreslovali stromy a jejich plody. Na závěr se žáci snažili uhodnout jednoduché hádanky o lesních zvířatech. Celý projekt byl pro žáky přínosný a zábavnou formou jim ukázal, jak se ke stromům chovat, jak je chránit a pečovat o ně.
Mgr. Iveta Koštialiková
Voda je součástí našeho každodenního života, ale zamysleli jste se někdy nad tím, jak moc je pro nás důležitá? My ano! V pátek 21. března si žáci v rámci projektového dne připomněli „Světový den vody“. Nejprve jsme si pomocí obrázků ve tvaru kapek ukázali, kde všude vodu najdeme a proč ji tolik potřebujeme. Povídali jsme si také o tom, jak s ní můžeme šetřit ve škole i doma, kde se u nás nachází vodojemy a k čemu slouží. Poté jsme prováděli grafomotorická cvičení, počítali kapky. Abychom si lépe představili, jak voda koluje v přírodě, sestavili si žáci vlastní koloběh vody z připravených obrázků. Nakonec jsme si poslechli pohádku o Kapičce, která nás zavedla do čističky odpadních vod. Na závěr jsme si symbolicky připili sklenicí čisté vody nejen na zdraví, ale i na připomenutí toho, že bez vody by život nebyl možný.
Mgr. Iveta Koštialiková
Dne 21. března jsme si ve třídě IX. A připomněli „Světový den vody“. Tento den je důležitý, protože voda je nezbytná pro život na Zemi – bez ní bychom nemohli existovat. Během projektového dne jsme si povídali o významu vody v našem každodenním životě. Uvědomili jsme si, že voda není samozřejmostí a že je důležité s ní šetřit. Zjistili jsme také, kde všude se voda nachází a jaký má vliv na přírodu i lidi. Ve všech předmětech jsme pracovali s tematickými pracovními listy, které nám pomohly lépe pochopit důležitost vody. Kromě učení jsme se věnovali i tvořivým aktivitám. Vyrobili jsme krásný plakát o vodě, na kterém jsme znázornili, jak můžeme vodu chránit a proč je pro nás tak důležitá. Nechyběly ani omalovánky, které jsme si s radostí vybarvili. Celý den jsme si užili a odnesli si spoustu nových poznatků. Světový den vody nám připomněl, že je potřeba si vody vážit a chránit ji pro budoucí generace.
Mgr. Radomíra Duszková
Dne 21. března se žáci speciálních tříd připojili k celosvětové kampani na podporu lidí s Downovým syndromem. V rámci tohoto dne si oblékli různobarevné ponožky, což je symbol jedinečnosti a rozmanitosti každého člověka. Každý z nás je jedinečný a zaslouží si stejnou šanci v životě. Tento jednoduchý, ale silný akt má za cíl zvýšit povědomí o Downově syndromu a podpořit osoby s tímto genetickým onemocněním. Akce měla velký úspěch a škola plánuje podobné aktivity i v budoucnu.
Mgr. Radomíra Duszková
DDM v Orlové vyhlásil výtvarnou soutěž pro žáky základních škol a gymnázia z Orlové, Dolní Lutyně, Doubravy a okolí, a to u příležitosti jeho 35. výročí. Vyhlášené výtvarné okruhy prezentovaly činnost DDM, zájmovou aktivitu, různé akce, letní pobytové či příměstské tábory. Z naší školy jsme přihlásily tři dívky ze IV.A (Kristýnu Kamešovou, Lucii Krumpholzovou a Matyldu Makulovou), které se 19.3.2025 soutěže zúčastnily. Musíme poblahopřát Kristýně Kamešové, která vyhrála 1. místo ve II. kategorii žáků 4. a 5. ročníků. Za tento výkon si zasloužila diplom, drobnou odměnu a od nás velkou pochvalu.
PhDr. Jarmila N. Nelhübelová