Exkurze v chráněné šicí dílně PUNTÍK

Publikováno: /únor, 2025/

Ve čtvrtek 20. února 2025 proběhl na II. stupni ZŠ Jarní Orlová projektový den PROP, který byl zaměřen na exkurzi do chráněné šicí dílny PUNTÍK v Orlové. Žáci měli jedinečnou příležitost seznámit se s prací šičky a prohlédnout si moderní průmyslové šicí stroje, které jsou v dílně používány.

Během exkurze si žáci mohli prohlédnout také výrobky, které vznikají z recyklovaných materiálů, zejména starých riflových kalhot. Bylo jim ukázáno, jakým způsobem je možno udržitelně a kreativně využít starý a nenošený textil. Tato zkušenost žákům přiblížila nejen svět šití, ale i význam recyklace a udržitelnosti v každodenním životě.

Žáci si následně šití vyzkoušeli ve škole. Vytvořili si přívěsek ve tvaru srdce.

Mgr. Pavlína Marečková

fotogalerie zde


Radost v barvách

Publikováno: /únor, 2025/

Ve výtvarné výchově na ZŠ Jarní, praktické a speciální se děti učí nejen kreslit, malovat, ale také rozvíjí svou fantazii a jemnou motoriku. Každá hodina je pro ně příležitostí vyjádřit někdy i s dopomocí asistentů pedagoga své pocity, myšlenky, nápady prostřednictvím různých technik.

Zkoušíme nejen kreslení temperou, tuší,uhlem, akrylovou barvou, rozfoukávání barev, ale i experimentování s kolážemi, raznicemi, otisky přírodnin, frotáž, stříkání barev, zentangle, modelování nebo práce s vlnou či lepení mozaiky nebo mandal.

Oblíbená jsou i společná díla, kdy děti spolupracují týmově na větším projektu - například Stop drogám. Učí se kombinovat různé nápady od spolužáků.

Výtvarná výchova je skvělou příležitostí pro žáky s různými vzdělávacími potřebami, protože umožňuje projevovat se bez omezení slov.

Děti se učí trpělivosti, soustředění, koncentraci, kombinovat barvy, techniky, tvary.

Při kreslení, malování, vystřihování nebo modelování si děti procvičí pohyby ruky, přesnost, koordinaci oko - ruka. To je důležité nejen pro psaní, ale i pro každodenní činnosti, jako je zapínání knoflíků, vázání tkaniček nebo práce s nástroji.

Velké oblibě se těší metoda společného hodnocení výtvarných prací.

Při hodnocení vlastní tvorby i tvorby spolužáků se děti učí přemýšlet co funguje a co by šlo zlepšit.

Rozvíjí tím sebereflexi, schopnost přijmout svůj názor, což jsou důležité dovednosti pro život. Výtvarná výchova není jen o obrázcích, ale o rozvoji citu pro barvu, manuální zaujetí pro činnost, kompozici, sebereflexi, schopnost přijmout zpětnou vazbu a formulovat svůj názor.

Mgr. Šárka Mikulášková

fotogalerie zde


Umím říci NE

Publikováno: /únor, 2024/

Součástí projektu Táhneme za jeden provaz je třídní projektový den/hodina s názvem Umím říci NE. Po absolvování prožitkových preventivních programů Renarkonu o.p.s. byli žáci vyzváni ke zpětné vazbě a vyjádření svých postojů k negativním projevům chování. Kresby dětí na téma prevence návykových látek a násilí mohou být velmi silným nástrojem pro šíření pozitivních hodnot a osvětlení těchto problémů. Takové obrázky jsou vizuálně atraktivní i emocionálně silné. Děti mohly nakreslit postavy, které říkají „ne“ kouření, alkoholu nebo drogám. Mohly zobrazit i předměty negativního vlivu (cigarety, lahve alkoholu, injekční stříkačky apod.). Děti také kreslily scény násilí, které škodí a rozděluje. Celou tvorbou se prolíná postoj k návykovým látkám – Umím říci NE. Tyto kresby a koláže nejen posilují prevenci, ale rozvíjejí u dětí důležité hodnoty a schopnosti vyjadřovat své názory.

Mgr. Marie Šnokhousová

fotogalerie zde


Žáci VIII.A zkoumali důsledky plýtvání

Publikováno: /únor, 2025/

Naše třída se zúčastnila úkolu z programu Recyklohraní na téma „Na cestě k odpovědné spotřebě“. Se žáky jsme si nejprve povídali o tom, co už o plýtvání vědí a společně jsme identifikovali oblasti, kde se nejčastěji plýtvá. Děti si dobře uvědomovaly, že velkým problémem je plýtvání s vodou, potravinami nebo také s elektřinou. Vysvětlili jsme si pojmy jako "omezený zdroj" a "cirkulace" a zaměřili se na způsoby, jak šetřit a efektivněji nakládat s dostupnými surovinami. Žáci si pak vyplnili pracovní list z Recyklohraní - Ekoabecedy, který jim pomohl lépe pochopit, jak mohou snížit plýtvání ve svém každodenním životě.

Velkým překvapením pro ně bylo zjištění, že plýtvání se netýká jen vody a jídla, ale i oblečení. Mnozí si neuvědomovali, že nakupujeme velké množství oblečení, které pak nevyužíváme a nezkoušíme ho dále nabídnout např. přes platformy jako Vinted nebo do secondhandů. Abychom si toto téma více přiblížili, pustili jsme si na YouTube video "Po stopách Plýtváka šatního" o nadměrné spotřebě textilu a jak s ním dále nakládat.

Věříme, že získané informace byly pro děti přínosné a že si odnesly důležité poznatky, které jim pomohou lépe hospodařit s našimi omezenými zdroji na planetě. Budeme se snažit vést je k tomu, aby se nad plýtváním zamýšlely a hledaly způsoby, jak plýtvání předcházet ve svém každodenním životě.

Mgr. Marie Šidlová

fotogalerie zde


Recyklohraní - Na cestě k odpovědné spotřebě

Publikováno: /leden, 2025/

Žáci VIII. B se zapojili do dalšího úkolu v rámci programu Recyklohraní, tentokrát na téma „Na cestě k odpovědné spotřebě“. Cílem bylo žákům přiblížit, jak je důležité šetřit a neplýtvat – ať už jde o vodu, elektřinu, potraviny, nebo věci, které denně používáme. Nejprve jsme si přečetli říkanku o skřítkovi Neználkovi, který nevědomky plýtval vodou, elektřinou a jídlem. Pomocí obrázků jsme si ukázali, co dělal špatně, a společně jsme vymýšleli, jak to dělat lépe. Žáci pomáhali farmáři pojmenovávat zeleninu a zvířata na farmě, hledali cesty v bludišti, spojovali věci, které k sobě patří, a kreslili, jak správně šetřit vodou při čištění zubů. Také se dozvěděli, jaké produkty získáváme od jednotlivých zvířat a jak jsou pro nás užitečné. Vybarvovali omalovánky s Neználkem podle čísel, čímž si procvičili číslovky od 1 do 5 a rozvíjeli jemnou motoriku. Na závěr si zahráli pexeso, při kterém si zopakovali získané vědomosti. Celý projekt byl pro žáky přínosný a zábavnou formou je naučil, jak se chovat zodpovědně k přírodním zdrojům.

Mgr. Iveta Koštialiková, Pavlína Bajdová, Alena Russnáková

fotogalerie zde


O řepě – pohádka s preventivní tematikou VII. B

Publikováno: /leden, 2025/

V rámci projektu Táhneme za jeden provaz z dotace KÚ MSK naše třída sehrála pohádku O řepě. Pozvali jsme naše spolužáky ze speciálních tříd a ve veselé atmosféře jsme předvedli pohádku O řepě. Dědeček Dominik zasadil semínko a vyrostla mu opravdu obrovská řepa, kterou bohužel sám vytáhnout nemohl. Poprosil o pomoc babičku Míšu, vnučku Karolínku, pejska Vašíka, kocoura Adama. Nakonec s myškou Matyášem vše zvládl. Následovaly aktivity na pracovních listech pro každou třídu – skládání řepy z papíru, posloupnost obrázků a hledání stínů z této pohádky, grafomotorická cvičení, omalovánky. Po skupinové práci bylo vrcholem programu společné opravdové tahání za jeden provaz, kde na konci provazu byl košík se skutečnou řepou. Každá třída si odnesla svou řepu ve sklenici. Žáci si zábavnou, známou pohádkou a aktivitami připomněli, jak je podstatné si vzájemně pomáhat. Důležitý je každý z nás. Společně dokážeme vše zvládnout a celá naše škola umí táhnout za jeden provaz. A to bylo hlavním cílem našeho snažení.

Mgr. Michaela Sasoňová

fotogalerie zde


Projektové dny „Peče celá škola“

Publikováno: /leden, 2025/

V naší škole se v rámci projektu Nadace OKD – Prací k lepší budoucnosti uskutečnily jedinečné projektové dny s názvem Peče celá škola. Tento projekt, který měl za cíl nejen rozvíjet týmovou spolupráci, ale také podpořit kreativitu, zručnost a vzájemnou komunikaci mezi žáky a vyučujícími.

V rámci projektu se žáci seznámili s procesem přípravy a pečení různých druhů pokrmů, ale také se dozvěděli, jak takové aktivity mohou pomoci rozvíjet dovednosti potřebné pro budoucí profesní život.

Projektové dny začaly teoretickými přípravami, kdy si žáci pod vedením učitelů prohloubili své znalosti o pečení a základních ingrediencích. Celá škola se rozdělila do týmů, kde každý tým vytvářel specifický pokrm, například cukroví, tyčinky, chléb. V tomto procesu se žáci učili nejen techniky pečení, ale i plánování, rozdělení úkolů a komunikaci v týmu.

Projekt Peče celá škola se ukázal jako skvělé spojení zábavy, vzdělávání a vzájemné pomoci. Žáci si nejen zlepšili praktické dovednosti, ale také si uvědomili, jak důležité je spolupracovat a vzájemně se podporovat. Projekt tak přispěl k vytvoření prostředí, kde se žáci nejen učí, ale také rozvíjejí jako osobnosti připravené čelit výzvám budoucnosti.

Tento projekt byl skvělým příkladem toho, jak i tak jednoduchá činnost, jako je pečení, může vnést do školy nové energie, nadšení a vytvářet pozitivní vztahy mezi všemi zúčastněnými. Těšíme se na další podobné aktivity, které budou i nadále podporovat lepší budoucnost našich žáků.

Mgr. Michal Sebroň

fotogalerie zde


Projektové hodiny Tří králů v 8. A

Publikováno: /leden, 2025/

Svátek Tří králů připadl letos na pondělí 6. ledna. Vzhledem k tomu, že jsme si v pondělí v hodině českého jazyka vyprávěli zážitky z Vánoc, uskutečnily se projektové hodiny až v pátek 10. ledna. Tyto hodiny se zaměřily na téma Tří králů a jejich darů, a to napříč několika předměty.

Do hodiny českého jazyka jsem pro žáky vytvořila text o Třech králích. Jednalo se o čtení s porozuměním jehož součástí byly i otázky. Žáci si mohli vybrat, zda zvolí těžší variantu, kdy budou na otázky odpovídat vlastními slovy nebo budou mít odpovědi na výběr. Skoro všichni zvládli těžší variantu. Text vysvětloval symboliku a význam darů – zlata, kadidla a myrhy. Také se žáci dozvěděli, co znamená nápis K + M + B. Abychom téma oživili donesla jsem žákům kadidlo, což jim umožnilo lépe si představit, jaké dary králové přinášeli. Žáci, kteří pracovali rychle si ještě vybarvili omalovánky. Následně jsme tentýž den uspořádali ochutnávku kváskového chleba, který jsme společně pekli. Chlebem jsme navázali na symboliku daru – stejně jako Tři králové přinášeli své dary, může být i chléb chápán jako dar života a obživy. Tím jsme žákům ukázali, že dary nemusí být drahé, ale mohou být srdečné a vskutku obyčejné. Na závěr jsme téma propojili v hudební výchově, kde jsme zpívali píseň My tři králové jdeme k vám.

Mgr. Marie Šidlová

fotogalerie zde


Beseda na téma „Bezpečně na síti“

Publikováno: /leden, 2025/

Ve čtvrtek 16. ledna 2025 proběhla na naší škole beseda s preventistkou Policie ČR, paní nprap. Nikolou Konarskou, na téma „Bezpečně na síti“. Cílem tohoto setkání bylo seznámit žáky s riziky, která mohou číhat při používání internetu, a zároveň je naučit, jak se chránit před těmito nebezpečími.

Paní nprap. Konarská se zaměřila především na zásady bezpečného používání sociálních sítí. Vysvětlila, jak důležité je mít silné a bezpečné přístupové heslo, které by mělo obsahovat kombinaci písmen, čísel a symbolů. Diskutovali také o tom, jaký obsah je vhodné na sociálních sítích zveřejňovat, naopak jaké fotky a informace je lepší si raději nechat pro sebe. Žáci se dozvěděli, že některé osobní údaje mohou být zneužity a měli možnost si uvědomit, jak mohou neuvážené fotografie nebo příspěvky ohrozit jejich soukromí a bezpečnost.

Během besedy paní Konarská sdílela několik zkušeností a příběhů lidí ze svého okolí, kteří se stali obětí internetových podvodů nebo kyberšikany. Tento přístup umožnil žákům lépe pochopit reálná rizika, která mohou nastat, pokud na internetu nedodržují základní pravidla bezpečnosti.

Na závěr besedy měla paní nprap. Konarská pro žáky připravené video, které ukázalo, jaké nečekané důsledky může mít zveřejnění fotky na internetu. Video ukázalo, jak může umělá inteligence z fotografie malé holčičky vytvořit téměř neuvěřitelné ztvárnění její osoby. Tento závěr besedy měl silný dopad na všechny přítomné a ukázal jim, jak důležité je chránit svou identitu na internetu.

Beseda byla velmi poučná a interaktivní a žáci se od paní nprap. Konarské dozvěděli spoustu užitečných informací, které jim pomohou se bezpečně pohybovat v online prostředí. Doufáme, že díky těmto radám budou naši žáci více obezřetní a zodpovědní při používání internetu a sociálních sítí.

Mgr. Pavlína Marečková

fotogalerie zde


Projektový den z PROP v Hlučíně

Publikováno: /leden, 2025/

Jídlo od pravěku po současnost aneb Cesta časem za jídlem a dovednostmi našich předků.

Dne 13.1.2025 v rámci projektu PROP se vydali žáci 2. stupně ZŠ praktické i jedné třídy speciální ZŠ Jarní Orlová-Poruba na interaktivní výstavu do zámeckého Muzea Hlučín nazvanou Jídlo.

Žáci se ponořili do minulosti o objevovali, jak se lidé dříve stravovali. Výstava byla plná interaktivních stanovišť, kde si žáci mohli vše sami vyzkoušet.

Mlít obilí na žernovu nebylo jen tak jednoduché, připevnit kůži na stan nebo kus kůže uříznout pazourkem nebo obsidiánem byla docela,,fuška,,

Zajímavým zpestřením byla sadba brambor, pohlaď zvíře a popiš ho, sáhni do bedny a poznej plodinu podle hmatu. Jedním z nejzajímavějších zážitků bylo míchání soli s bylinkami v hmoždíři. Lahvičku se solí si mohli žáci vzít domů jako dárek. Další zajímavou aktivitou bylo čichání k lahvičkám s různými tekutinami, kde se ukrývaly nejrůznější vůně. Některé byly příjemné a snadno rozpoznatelné, jiné zase překvapily svou intenzitou či neobvyklostí. Tato aktivita měla za úkol jak důležitou roli hraje čich při vnímání jídla a jak vůně ovlivňuje naše chutě. Děvčata pobavila i zaujala část Jak vařila babička? Stará kuchyň a nástroje našich babiček. Rozpoznávání koření ve staré kredenci s úkolem vyber koření a řekni do kterého pokrmu patří nebo namíchej si svůj čaj. V závěru se žáci vraceli k jeskyni a kreslili zvíře, které lovili naši předci nebo vymodelovali nádobu z plastelíny. V další části dne nás čekal program v knihovně jehož součástí byla přednáška o knihách, komiksech a vtipný A-Z kvíz na téma (jak jinak) Jídlo. Žáci tipovali co je - Bač, Vopich, Kočičí svatba nebo Šulec. Jedním z posledních překvapení byl výprodej starších knih za symbolických pět korun.Tato aktivita byla skvělý způsob jak podpořit zájem o knihu.

Závěr projektového dne jsme zakončili exkurzí do nedalekého odborného učiliště.

Zde byla možnost prohlédnout učebny odborného výcviku a dozvěděli se o tom, jaké dovednosti a znalosti mohou získat studenti, kteří se zde učí řemeslu.

Dokonce jsme vstoupili do výuky Praktické třídy, kde nám žáci ukázali, na čem zrovna pracují.

Celý projektový den byl nejen poučný, inspirativní, ale především zábavný.

Výlet byl krásným připomenutím toho, jak úžasně propojená je historie s naším současným životem.

Mgr. Šárka Mikulášková 

fotogalerie zde

« | 1 2 3 4 5 6 769 | »