Recyklohraní - Na cestě k odpovědné spotřebě

Publikováno: /leden, 2025/

Žáci VIII. B se zapojili do dalšího úkolu v rámci programu Recyklohraní, tentokrát na téma „Na cestě k odpovědné spotřebě“. Cílem bylo žákům přiblížit, jak je důležité šetřit a neplýtvat – ať už jde o vodu, elektřinu, potraviny, nebo věci, které denně používáme. Nejprve jsme si přečetli říkanku o skřítkovi Neználkovi, který nevědomky plýtval vodou, elektřinou a jídlem. Pomocí obrázků jsme si ukázali, co dělal špatně, a společně jsme vymýšleli, jak to dělat lépe. Žáci pomáhali farmáři pojmenovávat zeleninu a zvířata na farmě, hledali cesty v bludišti, spojovali věci, které k sobě patří, a kreslili, jak správně šetřit vodou při čištění zubů. Také se dozvěděli, jaké produkty získáváme od jednotlivých zvířat a jak jsou pro nás užitečné. Vybarvovali omalovánky s Neználkem podle čísel, čímž si procvičili číslovky od 1 do 5 a rozvíjeli jemnou motoriku. Na závěr si zahráli pexeso, při kterém si zopakovali získané vědomosti. Celý projekt byl pro žáky přínosný a zábavnou formou je naučil, jak se chovat zodpovědně k přírodním zdrojům.

Mgr. Iveta Koštialiková, Pavlína Bajdová, Alena Russnáková

fotogalerie zde


O řepě – pohádka s preventivní tematikou VII. B

Publikováno: /leden, 2025/

V rámci projektu Táhneme za jeden provaz z dotace KÚ MSK naše třída sehrála pohádku O řepě. Pozvali jsme naše spolužáky ze speciálních tříd a ve veselé atmosféře jsme předvedli pohádku O řepě. Dědeček Dominik zasadil semínko a vyrostla mu opravdu obrovská řepa, kterou bohužel sám vytáhnout nemohl. Poprosil o pomoc babičku Míšu, vnučku Karolínku, pejska Vašíka, kocoura Adama. Nakonec s myškou Matyášem vše zvládl. Následovaly aktivity na pracovních listech pro každou třídu – skládání řepy z papíru, posloupnost obrázků a hledání stínů z této pohádky, grafomotorická cvičení, omalovánky. Po skupinové práci bylo vrcholem programu společné opravdové tahání za jeden provaz, kde na konci provazu byl košík se skutečnou řepou. Každá třída si odnesla svou řepu ve sklenici. Žáci si zábavnou, známou pohádkou a aktivitami připomněli, jak je podstatné si vzájemně pomáhat. Důležitý je každý z nás. Společně dokážeme vše zvládnout a celá naše škola umí táhnout za jeden provaz. A to bylo hlavním cílem našeho snažení.

Mgr. Michaela Sasoňová

fotogalerie zde


Projektové dny „Peče celá škola“

Publikováno: /leden, 2025/

V naší škole se v rámci projektu Nadace OKD – Prací k lepší budoucnosti uskutečnily jedinečné projektové dny s názvem Peče celá škola. Tento projekt, který měl za cíl nejen rozvíjet týmovou spolupráci, ale také podpořit kreativitu, zručnost a vzájemnou komunikaci mezi žáky a vyučujícími.

V rámci projektu se žáci seznámili s procesem přípravy a pečení různých druhů pokrmů, ale také se dozvěděli, jak takové aktivity mohou pomoci rozvíjet dovednosti potřebné pro budoucí profesní život.

Projektové dny začaly teoretickými přípravami, kdy si žáci pod vedením učitelů prohloubili své znalosti o pečení a základních ingrediencích. Celá škola se rozdělila do týmů, kde každý tým vytvářel specifický pokrm, například cukroví, tyčinky, chléb. V tomto procesu se žáci učili nejen techniky pečení, ale i plánování, rozdělení úkolů a komunikaci v týmu.

Projekt Peče celá škola se ukázal jako skvělé spojení zábavy, vzdělávání a vzájemné pomoci. Žáci si nejen zlepšili praktické dovednosti, ale také si uvědomili, jak důležité je spolupracovat a vzájemně se podporovat. Projekt tak přispěl k vytvoření prostředí, kde se žáci nejen učí, ale také rozvíjejí jako osobnosti připravené čelit výzvám budoucnosti.

Tento projekt byl skvělým příkladem toho, jak i tak jednoduchá činnost, jako je pečení, může vnést do školy nové energie, nadšení a vytvářet pozitivní vztahy mezi všemi zúčastněnými. Těšíme se na další podobné aktivity, které budou i nadále podporovat lepší budoucnost našich žáků.

Mgr. Michal Sebroň

fotogalerie zde


Projektové hodiny Tří králů v 8. A

Publikováno: /leden, 2025/

Svátek Tří králů připadl letos na pondělí 6. ledna. Vzhledem k tomu, že jsme si v pondělí v hodině českého jazyka vyprávěli zážitky z Vánoc, uskutečnily se projektové hodiny až v pátek 10. ledna. Tyto hodiny se zaměřily na téma Tří králů a jejich darů, a to napříč několika předměty.

Do hodiny českého jazyka jsem pro žáky vytvořila text o Třech králích. Jednalo se o čtení s porozuměním jehož součástí byly i otázky. Žáci si mohli vybrat, zda zvolí těžší variantu, kdy budou na otázky odpovídat vlastními slovy nebo budou mít odpovědi na výběr. Skoro všichni zvládli těžší variantu. Text vysvětloval symboliku a význam darů – zlata, kadidla a myrhy. Také se žáci dozvěděli, co znamená nápis K + M + B. Abychom téma oživili donesla jsem žákům kadidlo, což jim umožnilo lépe si představit, jaké dary králové přinášeli. Žáci, kteří pracovali rychle si ještě vybarvili omalovánky. Následně jsme tentýž den uspořádali ochutnávku kváskového chleba, který jsme společně pekli. Chlebem jsme navázali na symboliku daru – stejně jako Tři králové přinášeli své dary, může být i chléb chápán jako dar života a obživy. Tím jsme žákům ukázali, že dary nemusí být drahé, ale mohou být srdečné a vskutku obyčejné. Na závěr jsme téma propojili v hudební výchově, kde jsme zpívali píseň My tři králové jdeme k vám.

Mgr. Marie Šidlová

fotogalerie zde


Beseda na téma „Bezpečně na síti“

Publikováno: /leden, 2025/

Ve čtvrtek 16. ledna 2025 proběhla na naší škole beseda s preventistkou Policie ČR, paní nprap. Nikolou Konarskou, na téma „Bezpečně na síti“. Cílem tohoto setkání bylo seznámit žáky s riziky, která mohou číhat při používání internetu, a zároveň je naučit, jak se chránit před těmito nebezpečími.

Paní nprap. Konarská se zaměřila především na zásady bezpečného používání sociálních sítí. Vysvětlila, jak důležité je mít silné a bezpečné přístupové heslo, které by mělo obsahovat kombinaci písmen, čísel a symbolů. Diskutovali také o tom, jaký obsah je vhodné na sociálních sítích zveřejňovat, naopak jaké fotky a informace je lepší si raději nechat pro sebe. Žáci se dozvěděli, že některé osobní údaje mohou být zneužity a měli možnost si uvědomit, jak mohou neuvážené fotografie nebo příspěvky ohrozit jejich soukromí a bezpečnost.

Během besedy paní Konarská sdílela několik zkušeností a příběhů lidí ze svého okolí, kteří se stali obětí internetových podvodů nebo kyberšikany. Tento přístup umožnil žákům lépe pochopit reálná rizika, která mohou nastat, pokud na internetu nedodržují základní pravidla bezpečnosti.

Na závěr besedy měla paní nprap. Konarská pro žáky připravené video, které ukázalo, jaké nečekané důsledky může mít zveřejnění fotky na internetu. Video ukázalo, jak může umělá inteligence z fotografie malé holčičky vytvořit téměř neuvěřitelné ztvárnění její osoby. Tento závěr besedy měl silný dopad na všechny přítomné a ukázal jim, jak důležité je chránit svou identitu na internetu.

Beseda byla velmi poučná a interaktivní a žáci se od paní nprap. Konarské dozvěděli spoustu užitečných informací, které jim pomohou se bezpečně pohybovat v online prostředí. Doufáme, že díky těmto radám budou naši žáci více obezřetní a zodpovědní při používání internetu a sociálních sítí.

Mgr. Pavlína Marečková

fotogalerie zde


Projektový den z PROP v Hlučíně

Publikováno: /leden, 2025/

Jídlo od pravěku po současnost aneb Cesta časem za jídlem a dovednostmi našich předků.

Dne 13.1.2025 v rámci projektu PROP se vydali žáci 2. stupně ZŠ praktické i jedné třídy speciální ZŠ Jarní Orlová-Poruba na interaktivní výstavu do zámeckého Muzea Hlučín nazvanou Jídlo.

Žáci se ponořili do minulosti o objevovali, jak se lidé dříve stravovali. Výstava byla plná interaktivních stanovišť, kde si žáci mohli vše sami vyzkoušet.

Mlít obilí na žernovu nebylo jen tak jednoduché, připevnit kůži na stan nebo kus kůže uříznout pazourkem nebo obsidiánem byla docela,,fuška,,

Zajímavým zpestřením byla sadba brambor, pohlaď zvíře a popiš ho, sáhni do bedny a poznej plodinu podle hmatu. Jedním z nejzajímavějších zážitků bylo míchání soli s bylinkami v hmoždíři. Lahvičku se solí si mohli žáci vzít domů jako dárek. Další zajímavou aktivitou bylo čichání k lahvičkám s různými tekutinami, kde se ukrývaly nejrůznější vůně. Některé byly příjemné a snadno rozpoznatelné, jiné zase překvapily svou intenzitou či neobvyklostí. Tato aktivita měla za úkol jak důležitou roli hraje čich při vnímání jídla a jak vůně ovlivňuje naše chutě. Děvčata pobavila i zaujala část Jak vařila babička? Stará kuchyň a nástroje našich babiček. Rozpoznávání koření ve staré kredenci s úkolem vyber koření a řekni do kterého pokrmu patří nebo namíchej si svůj čaj. V závěru se žáci vraceli k jeskyni a kreslili zvíře, které lovili naši předci nebo vymodelovali nádobu z plastelíny. V další části dne nás čekal program v knihovně jehož součástí byla přednáška o knihách, komiksech a vtipný A-Z kvíz na téma (jak jinak) Jídlo. Žáci tipovali co je - Bač, Vopich, Kočičí svatba nebo Šulec. Jedním z posledních překvapení byl výprodej starších knih za symbolických pět korun.Tato aktivita byla skvělý způsob jak podpořit zájem o knihu.

Závěr projektového dne jsme zakončili exkurzí do nedalekého odborného učiliště.

Zde byla možnost prohlédnout učebny odborného výcviku a dozvěděli se o tom, jaké dovednosti a znalosti mohou získat studenti, kteří se zde učí řemeslu.

Dokonce jsme vstoupili do výuky Praktické třídy, kde nám žáci ukázali, na čem zrovna pracují.

Celý projektový den byl nejen poučný, inspirativní, ale především zábavný.

Výlet byl krásným připomenutím toho, jak úžasně propojená je historie s naším současným životem.

Mgr. Šárka Mikulášková 

fotogalerie zde


Žáci VIII. A vypěstovali vlastní kvásek a upekli chléb

Publikováno: /leden, 2025/

Naše třída VIII.A se rozhodla v rámci projektu z OKD „Peče celá Jarní“ pustit do pečení kváskového chleba. Celý proces začal tím, že jsme si založili vlastní kvásky z žitné mouky a vody. Každá ze tří skupin měla za úkol nejen kvásek vytvořit, ale také o něj pečovat. Žáci si museli nastudovat postup, sepsat pracovní plán a připravit si vše potřebné. Tak vznikly naše tři kvásky s originálními jmény: Kšotek, Bío a Mochii.

V úterý jsme z dobře nakrmených a vyzrálých kvásků připravili rozkvas. Ve středu jsme pak pokračovali v rámci projektového dne „Od kvásku po chléb“. Smíchali jsme potřebné ingredience a začali s překládáním těsta. Robot nám pomohl s hnětením, ale zbytek práce zůstal na žácích – překládání těsta v míse, přendávání a stáčení do ošatky. Byla to práce fyzicky náročnější než se na první pohled zdálo, ale žáci se s ní poprali skvěle. V ošatkách jsme nechali těsta pomalu kynout v lednici nastavené na 3 °C. Protože jsme se museli řídit rozvrhem hodin, protáhlo se kynutí na 18 hodin, místo obvyklých 12 hodin. Ve čtvrtek před samotným pečením si žáci chleby sami nařezali a nazdobili. Poté už jsme jenom s napětím sledovali, jak naše výtvory dopadnou. Upekli jsme celkem čtyři chleby: dva se semínky, jeden s cibulkou a jeden čistý. Tyto chleby jsme pojmenovali Zimní les, Srdce, Hory a Bourák.

Zatímco jsme čekali na kynutí těsta, žáci nezaháleli. Čas si krátili hrami jako Dobble na vyjmenovaná slova, Já mám, kdo má na téma vyjmenovaných slov nebo anglické slovní zásoby. Také skládali dřevěné tangramy, hráli Uno a vychutnávali si čaj. V pátek jsme chleby nakrájeli na kráječi a pozvali jsme celou školu na degustaci našich voňavých chlebů.

Celý projekt byl nejen náročný, ale také obohacující. Žáci získali praktické zkušenosti, rozvíjeli jemnou motoriku, učili se trpělivosti a plánování. Navíc propojili různé předměty – od českého a anglického jazyka přes pracovní činnosti až po spolupráci a komunikaci. Všichni jsme si užili spoustu zábavy a odnesli si nezapomenutelné zážitky i výborně vonící chleby.

Všechny žáky bychom chtěly s paní asistentkou pochválit. Pečení kváskového chleba není jen o pečení – je to cesta plná učení, dovedností a úsilí.

Mgr. Marie Šidlová

fotogalerie zde


S Renarkonem o.p.s. o pozitivním klimatu ve třídě

Publikováno: /leden, 2025/

V pořadí druhý prožitkový program pro naše žáky organizoval Renarkon o.p.s. Ostrava na téma pozitivní klima ve třídě.

Pro děti je velmi důležité, jak se ve škole cítí a jak si budují vzájemné vztahy s vrstevníky. Proto si ve skupinách předvedli a vyzkoušeli modelové situace, jak by mělo vypadat přátelské chování, snaha pomoci a podpořit spolužáka. Naopak pojmenovali znaky, které negativně ovlivňují klima ve třídě a způsoby, jak je eliminovat. Také pedagogové napomáhají s utvářením pozitivního klimatu ve třídách, doporučují žákům myslet na empatii, otevřenou komunikaci a respektování rozdílů mezi jednotlivci. Žáci sami vytvářejí pravidla třídy, která udržují a upevňují pozitivní vztahy – respekt, vyjádření vlastního názoru, pomoc a soukromí. Každý jednotlivec může přispět k lepším vztahům, každý jednotlivec může využít svou silnou stránku ve prospěch kolektivu.

Program jsme financovali z dotace KÚ MSK. Za program velmi děkujeme lektorům Renarkonu o.p.s. Ostrava.

Mgr. Marie Šnokhousová

fotogalerie zde


Hudebníček

Publikováno: /leden, 2025/

Jelikož pranostika praví "jak na Nový rok, tak po celý rok" a hudba ovlivňuje dobrou náladu, tak jsme začátek roku v ZŠ Jarní zahájili právě hudbou. Konala se totiž soutěž Hudebníček, která byla součástí projektu nadace OKD "Terapií k úsměvu". V soutěži se předvedly všechny speciální třídy. Z chodeb se ozývaly melodické tóny hudebních nástrojů a nadšené hlasy mladých zpěváků, kteří se sešli, aby předvedli svůj talent před publikem spolužáků a učitelů. Zpívaly se písně pohádkové, lidové i moderní a hrálo se na nejrůznější hudební nástroje od bubínků, dřívek po speciální muzikoterapeutické nástroje. Porota měla před sebou nelehký úkol, jelikož výkony žáků byly velmi vyrovnané a jedinečné, a proto nakonec ocenila všechny talenty. Hudební soutěž byla osvěžujícím zážitkem pro celou školu a přinesla nejen radost a úsměvy dětí, ale také podpořila hudební a tvůrčí rozvoj žáků.

Mgr. Monika Chvějová

fotogalerie zde


Ohlédnutí za Vánocemi ve VIII.A

Publikováno: /leden, 2025/

Před vánočními prázdninami jsme si společně vychutnali poslední školní den s vánoční atmosférou. Den jsme zahájili ovocným dětským punčem, který si žáci sami připravili. Již při přípravě punče jsme si pouštěli písničky z reprobedny.

Poté jsme se ve třídě ponořili do zpívání vánočních písní, které příjemně naladily všechny přítomné. Někteří si udělali pohodlí na velkých pytlích, které jsme od školy obdrželi a za které jsme velmi rádi. Nechyběly ani napínavé hry a soutěže, které žáky nejen pobavily, ale také podpořily jejich soutěživost a týmového ducha. Mimo jiné jsme byli mile překvapeni a potěšeni, když nám byl předán diplom za 3. místo v celoškolní soutěži o nejkrásnějšího vánočního skřítka.

Na závěr dostali žáci malé dárečky. Vyrobení sobíci obsahovali vše potřebné pro přípravu lahodné horké čokolády, včetně jednoduchého návodu. Dále dostal každý žák ručně zdobenou baňku s vlastním jménem, kterou si mohl doma zavěsit na stromeček. A samozřejmě nechyběly ani tradiční "poukazy od učitelky" na které se žáci vyptávali snad už od listopadu.

Společně jsme si popřáli krásné Vánoce a rozloučili jsme se s očekáváním příjemného volna. Nyní už sbíráme zážitky v novém roce a těšíme se, co vše nám přinese.

Mgr. Marie Šidlová

fotogalerie zde

« | 1 2 3 4 5 6 765 | »